4 грудня за новим стилем ми святкуємо велике двунадесяте свято Введення у храм Пресвятої Богородиці.
Хочеться з Божою допомогою поговорити про це свято в контексті сьогодення, в розрізі життя сучасного православного християнина.
Цікавий факт: не лише Пресвята Богородиця увійшла в храм і у Святая Святих, але з Нею і все людство увійшло. Всі ми. Тому що всіх нас Господь підняв на Свої плечі і поніс у рай, як вівцю, що заблукала. І в цьому сенсі Введення у храм – це наше особисте свято, торжество кожного з нас.
Нагадаймо собі, як відбувалося це свято, якими зусиллями воно далося святим праведним богоотцям Іоакиму та Анні і Самій Пресвятій Богородиці…
Багато десятиліть подружня пара Іоакима та Анни була безплідною. Десятиліття сподівань, надій, молитви і, звичайно, болю і осуду від оточуючих. Адже стародавні євреї вважали, що бездітність – це покарання за якийсь тяжкий гріх. Всі чекали народження Месії. І на цьому ґрунті безпліддя сприймалося як особиста поразка.
Апогеєм даного осуду стало неприйняття первосвящеником жертви Іоакима. І він, засмутившись, йде в пустелю, залишаючи Анну одну. Але в цей момент глибокої скорботи приходить і радісна блага звістка, що народжується як перший промінь сонця в досвітній темряві. Святий Ангел сповіщає подружжю про майбутнє Різдво Діви Марії – Владичиці нашої (так саме перекладається ім’я Маріам з єврейської мови).
Пресвята Богородиця народжується у благоговійній родині святих людей, що люблять Бога. Вона виховувалася у молитві та благочесті. Нарешті, в три роки, у супроводі маленьких дівчаток із запаленими свічками, Її ведуть до Єрусалимського храму, де віддають у руки первосвященика Захарії та інших священиків для виховання.
Тут відбувається два дива.
Перше – маленька трирічна Діва Сама долає п’ятнадцять крутих та високих сходинок, на яких священики при вході в храм співали псалми.
Друге – Захарія вводить Діву у Святая Святих – вівтар старозавітного храму, куди тільки один раз на рік міг заходити первосвященик з кров’ю очисної жертви. Чому сталося це небачене порушення старозавітного законодавства?
Тому що Старий Завіт виповнився, завершився. Відтепер Бог укладає з людьми Новий Завіт. У світі народилася Та, Яка Сама стане живим «Святая Святих», вівтарем і Престолом Божим. І саме це знаменувало собою Введення у храм Пресвятої Богородиці і входження її в «Небо» Єрусалимського храму – у Святая Святих. Якщо Різдво Пресвятої Богородиці сталося майже таємно, то Її Введення в храм стало запаленням свічки на підсвічнику, ознакою того, що в світ скоро з’явиться Месія.
У цьому відношенні цікава також моральна сторона свята для кожного з нас.
Як приступали до храму Пресвята Богородиця і святі праведні богоотці Іоаким і Анна? З молитвою, зі страхом Божим, з благоговінням, з любов’ю, зі священним трепетом. Запалені свічки їхні символізували палаючі полум’яною любов’ю до Бога серця. І Діва з молитвою і трепетом долала високі сходинки храму, усвідомлюючи, що сходить на Небо, і в той же час, можливо, не знаючи, що з Нею далі станеться. Але Бог подякував Їй за таку любов до Себе. Він вводить руками первосвященика Пресвяту Богородицю у Святая Святих.
Так і ми повинні приходити Церкви – з молитвою, з благоговінням, з трепетом, сходячи шляхом особистого вдосконалення, аскези, працюючи над чеснотами, беручи участь у Таїнствах церковних, сходячи по цих сходинках вдосконалення душі, непорушно сподіваючись, що і з нами Господь зробить диво – введе у Святая Святих.
Пресвятая Богородице, спаси нас!
Ієрей Андрій Чиженко