16.6 C
Lutsk
Субота, 27 Липень, 2024
Проповіді

Проповідь у день пам’яті благовірних князів Бориса і Гліба

Христос Воскрес!

«Не любіть світу, ні того, що в світі: хто любить світ, у тім немає любові Отцівської. Бо все, що в світі: пожадливість тілесна, і пожадливість очам, і пиха життєва, це не є від Отця, а від світу. І світ проходить, і його пожадливість, а хто Божу волю виконує, буде перебувати повік» (1Ін.2: 15-17)

Ось уже більше тисячі років пройшло з того часу, як свята віра Христова засіяла своїм благодатним світлом на нашій святій землі. Скільки дорогоцінних плодів принесла вона за ці віки нашій Батьківщині і нашому народу! А найосновніше – Свята Православна віра виховала, вигодувала своїм духовним молоком, возвела на небо і прославила тисячі Божих угодників, які стали нашими молитвениками, нашими заступниками перед Престолом Божим.

Які приклади віри ми бачимо в цих святих Божих людях! Ми не перестаємо дивуватися, дивлячись, якою гарячою, нескоренною вірою володіли ці праведники.

І ось сьогодні Православна Церква, як приклад великої віри, показує нам подвиг святих благовірних князів-страстотерпців Бориса і Гліба.

Будучи вихованими у Православній вірі з дитинства своїм благочестивим батьком – Великим князем Володимиром, святі брати Борис і Гліб показують нам великий приклад християнської любові, смирення і стійкості у вірі. Із життя цих святих нам відомо, що князівське правління їх було дуже благочестивим. Самі князі були прикладом милосердя, справедливості, благородства. Свій народ, ввірений їм від Бога, вони особистим прикладом закликали жити в християнській вірі, виконувати заповіді Христові, реалізовувати Божу правду у своєму житті.

Але у святих князів Бориса і Гліба є і трагічна сторінка життя. Старший брат Святополк бачив особливе ставлення батька до своїх менших братів і вважав їх єдиними конкурентами на великий княжий Київський престол. Він зважується на відчайдушний, віроломний і гріховний вчинок: вирішує умертвити своїх братів. Князя Бориса і князя Гліба Святополк, який був прозваний «Окаянний», вбиває.

Ми бачимо дивне і вражаюче ставлення самих страстотерпців до цієї події. Знаючи про те, що до них послані вбивці, і благовірний князь Борис, і благовірний князь Гліб, маючи військо, владу і вплив, не приймають ніяких дій для того, щоб огородити себе від цього віроломного задуму свого брата. Вони приймають мученицьку смерть, не бажаючи розпалювати міжусобну ворожнечу і йти проти Святополка.

І ось, дивлячись на життя цих страстотерпців, ми навчаємось великої віри і жертовної любові. У чому ж подвиг благовірних князів Бориса і Гліба? Подвиг у тому, що вони, переступивши свої життєві інтереси, віддали життя своє, явивши ту жертовну любов, до якої покликаний кожен християнин.

Священне Писання вказує нам на те, що вічна участь людини, її душа, є найголовнішою цінністю. У Писанні говориться: «Яка користь людині, якщо вона весь світ здобуде, а душу свою занапастить?» І ось князі-страстотерпці Борис і Гліб, почувши цю істину серцем своїм, не побажали здобувати весь цей світ і пожертвували не тільки якоюсь частиною свого благополуччя, але власним життям заради того, щоб не втратити своє серце, щоб не порушити ту Божу правду, яку вони прийняли від свого благочестивого батька – Хрестителя Русі.

Святий апостол Яків у своєму посланні говорить кожній віруючій людині, що віра без діл – мертва. Мало визнавати себе віруючим, мало відчувати горіння серця у відношенні до Бога, необхідно ділами своїми, життям своїм доводити собі, і людям, і перед Богом показувати свою християнську віру.

Благовірні князі Борис і Гліб до смерті своєї були віддані волі Божій, і цим засвідчили свою вірність і віру у Бога. А слова «вірність» і «віра» – дуже близькі за значенням. Людина віруюча, звичайно, повинна бути і вірною в очах Божих і перед людьми.

А ми повинні сьогодні просити у Бога молитвами святих благовірних князів Бориса і Гліба умножити й укріпити у нашому серці віру і братерську любов, передану нам від наших святих предків. Щоб не посоромились вони нас, коли ми прийдемо в їх сім’ю у Небесне Царство, але впізнали нас, своїх братів, і прийняли там, перед лицем Небесного Отця, під свій благодатний небесний покров. Амінь!

Свящ. Анатолій Дем’янчук

(Копачівський благочинний округ)

Вас може зацікавити

Про званих на вечерю. Блаженніший Митрополит ВОЛОДИМИР.

Редактор Головний

Проповідь у день пам’яті Іова Почаївського

Редактор Головний

Проповідь у день свята знайдення мощей прп. Максима Грека

Редактор Головний