Щонеділі Церква Христова пропонує якесь євангельське повчання. У неділю 13-у після П’ятидесятниці Церква наставляє православних християн притчею про виноградарів.
Про її зміст та сенс для кожного з нас розповів під час проповіді архієпископ Волинський і Луцький Нафанаїл.
«Нам з вами, людям, які ніколи не займалися вирощування винограду, певно, складно зрозуміти, яких сил вартувало виноградарям понести у своїй роботі. Але ж ми повинні завжди пам’ятати, що сутність притчі – у неприйнятті Господа у своє серце», – зауважив владика.
Святі отці пояснюють, що притча про злих виноградарів була сказана Господом нашим Іісусом Христом перед Його стражданнями і , передусім, стосується єврейського народу, більшість з якого не прийняла Господа.
Владика Нафанаїл зазначив, що образ господар виноградника – це сам Бог, який протягом 5508 років Старого Заповіту посилав пророків, тобто Своїх слуг, до єврейського народу, до Його виноградника. Вони нагадували людям заповіді, які дарував Сам Бог. Однак історія Старозавітної Церкви розповідає про те, що праведників юдейський народ здебільшого не приймав: Захарію вбили біля жертовника, пророка Ісаію пилкою розрізали навпіл, пророка Михея побили.
«Сьогоднішнє повчання показує, як ми повинні ставитися до слова Божого та до тих людей – священників та єпископів, які проповідують слово Боже. У Старому Заповіті пророків вбивали, адже вони постійно вказували на недоліки людей, які не виконували заповіді Божі. А їх за це виганяла у кращому раді, або зовсім били до смерті.
На жаль, і сьогодні ми маємо щось подібне. Нам вішають ярлики, що ми не так молимося Богу, і це замість того, щоб просто сказати: «Нам не подобається, що ви проповідуєте Євангеліє».
Але через сьогоднішню притчу Господь нам ще раз нагадує, що за Слово Боже у цьому грішному світі будуть гнати, адже багатьом не подобається та істину, яка веде людей до Царства Небесного. Адже сучасникам важко зрозуміти, як це Євангеліє повчає «благословляти, проклинаючих вас, творити добро тих, хто ваш ненавидить». Виконання цих слів, насамперед, вимагає від кожного самопожертви, тому прийняти їх може далеко не кожен. Але це ніщо інше як заклик Господа до того шляху, яким і Він сам ішов», – сказав архієпископ Нафанаїл.
Високопреосвященніший владика нагадав, як у час радянської влади всіх, хто ходив до храму, називали «дурачками», казали про них – неграмотні. Роки минули, і вже ніби настала справжня свобода віросповідання, однак ворог людського спасіння не спить, він і далі хоче заволодіти людськими душами.
«Хтось і сьогодні змушений терпіти наклепи, незаслужені образи, гоніння. Але Господь все премудро влаштовує заради спасіння людей, заради того, щоб кожен з нам підготував тут, на землі, до житті у вічності», – зазначив Архіпастир та додав, що саме тому на цій землі стоять святі храми, у яких особливо присутні Бог. Тому кожен, хто на літургію приступає до Святого Причастя, з’єднується з Самим Богом, приймає Тіло і Кров Христову. А це є великою Його милістю.
А для того, щоб не уподібнюватись виноградарям, які вбили Сина Божого, не вбиватимемо Його у Своєму серці і вчитимемось тому, щоб на літургії бути не спостерігачами богослужіння, а його учасниками. А ними ми можемо стати тільки, причащаючися Тіла та Крові Господа», – завершив владика.