-0.4 C
Lutsk
Вівторок, 3 Грудень, 2024
Основи православ'я

Як читати канони та акафісти вдома?

Будь-який навіть православний початківець сьогодні знає, що воцерковленому віруючому треба читати канони та акафісти. Неофіти часто змагаються між собою, хто більше в день прочитає цих молитов, що є безсумнівно гріховним проявом духовної гордості. Однак більшість акафістників та канонників призначені для досвідчених і містять у собі лише тексти канонів та акафістів, без всяких пояснень, як їх правильно читати вдома келійно. Спробуємо пояснити це питання.

Що таке канони та акафісти?

У богослужбовій православній традиції існує кілька видів особливих молитовних послідувань. До них належать більш традиційні канони, а також ті, які отримали особливого поширення у Руській Церкві в 19-20 століттях – акафісти.

Каноны и акафисты: как читать домаКанон  — церковний гімн, присвячений прославленню Господа нашого Іісуса Христа, Святої Трійці, Пресвятої Богородиці, якого-небудь свята чи святого. У храмовому богослужінні канони входять до складу утрені, повечір’я, полунощниці та інших служб.

Канон складений з пісень, кожна з яких, своєю чергою, складається з ірмоса та кількох тропарів (зазвичай від двох до шести, але є особливі канони, де їх може бути до 30). Темою кожної пісні є біблійні пісні, які у стародавні часи читалися перед піснями канону, а зараз читаються тільки на богослужіннях утрені Великого посту.

У каноні може бути 2, 3, 4, 8 та 9 пісень. Трьох- і чотирьохпісенні канони зазвичай читаються на богослужіннях Великого посту та П’ятидесятниці. Дев’ятипісенний всього один – Великий канон св. Андрій Критського. Двопісенний – теж єдиний, який читається у Великий Вівторок. Зазвичай канони восьмипісенні. Насправді ж це дев’ятипісенні канони, у яких пропущена друга пісня.

Ірмос пов’язує за сенсом біблійну пісню та тропарі, які розкривають основну тему канону. Перед дев’ятою піснею канону на богослужінні утрені співається пісня Богородиці “Величит душа Моя Господа...” та приспів, який прославляє Богородицю, – “Честнейшую Херувим...” На деякі дванадесяті свята замість пісні Богородиці співаються особливі святкові піснеспіви.

У традиції богослужінь Руської Церкви ірмоси зазвичай співаються, а тропарі читаються. Виняток складає пасхальний канон, який співається повністю. У візантійській традиції канони співались повністю.

Перші канони були написані свв. Андрієм Критським та Іоанном Дамаскіним у VII ст.

Акафіст — форма церковної поезії, яка близька до древніх кондаків – особливий хвалебний піснеспів на честь Спасителя, Божої Матері або святих.

Акафіст складається з 25 пісень, які знаходяться у порядку букв грецького алфавіту: одного основного кондаку з певним закінченням або приспівом та 12 кондаків, які чергуються з 12 ікосами. Ікоси закінчуються вигуком “Радуйся“, а кондаки – “Аллилуйя” (єврейською – “хваліть Бога“).

При цьому ікоси закінчуються тим же приспівом, що і перший кондак, а всі інші кондаки – приспівом “Аллилуия“.

Читаємо канони та акафісти вдома

Як ми вже бачили вище, канони та акафісти є невід’ємною частиною храмового богослужіння. Однак дуже душекорисно читати їх і вдома – келійно. Зокрема, канони Іісусу Христу, Пресвятій Богородиці та Ангелу-Хранителю разом з каноном до святого Причастя, – входять до обов’язкового домашнього молитовного правила християнина під час підготовки до Причастя. Інколи до нього також добавляють акафіст Іісусу Сладчайшому.

Домашняя (келейная) молитва

Православним, які бажають взяти на себе додатковий молитовний подвиг, з благословіння духівника можна читати й інші канони та акафісти. Однак тут слід бути обережним, щоб не виникло духовної гордості, а також щоб після взятого на себе самочинно невідповідного молитовного подвигу не настало духовне охолодження, коли всяка молитва покидається взагалі. На цьому спотикалися початкові “подвижники”. Святі отці навчають, що краще молитися потрохи, але постійно, аніж відразу нагрузити себе непідйомним молитовним правилом, а коли Божа Благодать на певний час відійде від тебе – покинути читати навіть і обов’язкові молитви.

Як починати та закінчувати канони й акафісти?

Начальные и завершающие молитвы к канонам и акафистам можно взять из утренних молитв

Якщо ти починаєш читати канони або акафісти вдома (келійно), то слід використовувати звичний початок та кінець ранкових і вечірніх молитов. Канон до святого Причастя у молитвословах має свій початок і не закінчується, як звичайні молитви. Інші ж канони й акафісти, якщо читаються у складі ранкового або вечірнього молитовного правила, то знову починати їх початковими молитвами не потрібно. Просто читайте акафіст або канон відразу після ранкових або вечірніх молитов, перед звичним закінченням молитов, тобто перед молитвою “Достойно есть“.

Читаємо канони та акафісти вдома: молитви перед читанням

Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Молитва Святому Духу

Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.


Зауваження: від Пасхи до Вознесіння Христового замість молитви Святому Духу читаємо тропар Пасхи: «Христо́с воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в, и су́щим во гробе́х живо́т даровав» (трижды), а от Вознесения до Троицы ее не читаем вообще


Трисвяте

Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. (Читається тричі)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва Пресвятій Трійці

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй. (Тричі)Сла́ва, и ны́не:


Зауваження: замість «Слава, и ныне:» читається «Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь». Замість «Слава:» читається «Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху». Замість «И ныне:» читається «И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь».


Молитва Господня

О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему. (Поклон)

Псалом 50

Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, и по мно́жеству щедро́т Твои́х очи́сти беззако́ние мое́. Наипа́че омы́й мя от беззако́ния моего́, и от греха́ моего́ очи́сти мя; я́ко беззако́ние мое́ аз зна́ю, и грех мой предо мно́ю есть вы́ну. Тебе́ Еди́ному согреши́х и лука́вое пред Тобо́ю сотвори́х, я́ко да оправди́шися во словесе́х Твои́х, и победи́ши внегда́ суди́ти Ти. Се бо, в беззако́ниях зача́т есмь, и во гресе́х роди́ мя ма́ти моя́. Се бо, и́стину возлюби́л еси́; безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ яви́л ми еси́. Окропи́ши мя иссо́пом, и очи́щуся; омы́еши мя, и па́че сне́га убелю́ся. Слу́ху моему́ да́си ра́дость и весе́лие; возра́дуются ко́сти смире́нныя. Отврати́ лице́ Твое́ от грех мои́х и вся беззако́ния моя́ очи́сти. Се́рдце чи́сто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обнови́ во утро́бе мое́й. Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́ и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отыми́ от мене́. Возда́ждь ми ра́дость спасе́ния Твоего́ и Ду́хом Влады́чним утверди́ мя. Научу́ беззако́ныя путе́м Твои́м, и нечести́вии к Тебе́ обратя́тся. Изба́ви мя от крове́й, Бо́же, Бо́же спасе́ния моего́; возра́дуется язы́к мой пра́вде Твое́й. Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́. Я́ко а́ще бы восхоте́л еси́ же́ртвы, дал бых у́бо: всесожже́ния не благоволи́ши. Же́ртва Бо́гу дух сокруше́н; се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бог не уничижи́т. Ублажи́, Го́споди, благоволе́нием Твои́м Сио́на, и да сози́ждутся сте́ны Иерусали́мския. Тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая; тогда́ возложа́т на oлта́рь Твой тельцы́.

Символ віри

1Ве́рую во еди́наго Бо́га Отца́ Вседержи́теля, Творца́ не́бу и земли́, ви́димым же всем и неви́димым. 2И во еди́наго Го́спода Иису́са Христа́, Сы́на Бо́жия, Единоро́днаго, И́же от Отца́ рожде́ннаго пре́жде всех век. Све́та от Све́та, Бо́га и́стинна от Бо́га и́стинна, рожде́нна, несотворе́нна, единосу́щна Отцу́, И́мже вся бы́ша. 3Нас ра́ди челове́к и на́шего ра́ди спасе́ния сше́дшаго с небе́с и воплоти́вшагося от Ду́ха Свя́та и Мари́и Де́вы и вочелове́чшася. 4Распя́таго же за ны при Понти́йстем Пила́те, и страда́вша, и погребе́нна. 5И воскре́сшаго в тре́тий день по Писа́нием. 6И возше́дшаго на Небеса́, и седя́ща одесну́ю Отца́. 7И па́ки гряду́щаго со сла́вою суди́ти живы́м и ме́ртвым, Его́же Ца́рствию не бу́дет конца́. 8И в Ду́ха Свята́го, Го́спода, Животворя́щаго, И́же от Отца́ исходя́щего, И́же со Отце́м и Сы́ном спокланя́ема и ссла́вима, глаго́лавшаго проро́ки. 9Во еди́ну Святу́ю, Собо́рную и Апо́стольскую Це́рковь. 10Испове́дую еди́но креще́ние во оставле́ние грехо́в. 11Ча́ю воскресе́ния ме́ртвых, 12и жи́зни бу́дущаго ве́ка. Ами́нь.

Тут читаємо акафіст або канон.


Зауваження до читання канонів. Ірмос на богослужіння співається на глас канону. Якщо немає можливості співати, його можна прочитати. Кожна пісня складається з тропарів. Перед читанням кожного тропаря додається припів. Святам: Сла́ва Тебе́, Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́. Богородиці: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с. Святим (приклад): Святи́телю о́тче на́ш Нико́лае, моли́ Бо́га о на́с; Преподо́бне о́тче на́ш Се́ргие, моли́ Бо́га о на́с; Свята́я блаже́нная ма́ти на́ша Ксе́ние, моли́ Бо́га о на́с. Якщо перед тропарем стоїть «Слава:» або «Троичен:», то тропар присвячений Господу і замість припіву читається «Слава:». Якщо тропар написаний «И ныне:» або «Богородичен:», то він присвячується Пресвятій Богородиці і також читається без припіву.

Якщо у пісні немає троїчного, а тільки богородичний, перед ним читається «Сла́ва, и ны́не:». Якщо немає і богородичного (в канонах Пресвятої Богородиці), то «Сла́ва, и ны́не:» читається після всіх тропарів.

У восьмій пісні замість «Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху» читається «Благослови́м Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха Го́спода». Після 3-ої та 6-ої пісні (при домашньому читанні) читається тричі «Го́споди, поми́луй».

Канони для домашнього читання зазвичай спрощені, порівняно з богослужбовими: з них забираються катавасії, номери гласів, повторення тропарів та інше. Якщо ти вмієш співати та знаєш гласи, то можеш співати ірмоси канонів на глас тижня (зазвичай позначається у церковному календарі).

Зауваження до читання акафістів. Перші 12 кондаків та ікосів прочитуються звичайно. Кондак 13-ий прочитується три рази з поклонами. Після цього повторно читається 1-ий ікос, який знаходиться на початку акафіста, відразу за 1-им кондаком. Потім прочитується і 1-ий кондак. Після нього читаються молитви, які знаходяться в акафістнику в кінці акафіста.

Поєднання двох та більше канонів. Поєднання канонів відбувається згідно Типікону або богослужбових указань. Якщо ти не маєш цих книг, то можна діяти за спрощеною схемою. Першими читаються канони до Господа та святам. Другими – Пресвятій Богородиці. Третіми – святителям, преподобним, мученикам, праведникам та іншим святим. На початку кожної пісні читається ірмос першого канону, потім згідно черги всі його тропарі з припівами, потім тропарі наступної пісні другого канону і т.д.

Як з’єднувати канони й акафісти (якщо канон і акафіс одному й тому ж святу, або іконі Пресвятої Богородиці, або святому). Акафіст читається після 6-ої пісні канону замість кондака та ікоса, які наведені в каноні.


Читаємо канони та акафісти вдома: завершальні молитви

Досто́йно есть я́ко вои́стину блажи́ти Тя Богоро́дицу, Присноблаже́нную и Пренепоро́чную и Ма́терь Бо́га на́шего. Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу Тя велича́ем (поклон).


Зауваження: від Пасхи до Вознесіння замість цієї молитви читається т.н. Задостойник: 

А́нгел вопия́ше Благода́тней: Чи́стая Де́во, ра́дуйся! И па́ки реку́: ра́дуйся! Твой Сын воскре́се тридне́вен от гро́ба и ме́ртвыя воздви́гнувый; лю́дие, весели́теся! Свети́ся, свети́ся, но́вый Иерусали́ме, сла́ва бо Госпо́дня на тебе́ возсия́. Лику́й ны́не и весели́ся, Сио́не. Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, о воста́нии Рождества́ Твоего́.


Сла́ва, и ны́не: Го́споди, поми́луй. (Тричі)

Го́споди, Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, моли́твами Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших и всех  святы́х поми́луй и спаси́ нас, я́ко Благ и Человеколю́бец. Ами́нь.

Переклад з рос. Любові Максимчук 

Джерело 

Вас може зацікавити

Чому у Православ’ї шануються різні ікони Богородиці

Редактор Головний

Навчися мовчати, і мовчання навчить тебе молитві – Короткі поради священнослужителів

Редактор Головний

Що означає “віддання” свята

Редактор Головний