11.7 C
Lutsk
Четвер, 5 Жовтень, 2023
Всі новини Основи православ'я Публікації

Свято Введення у храм Пресвятої Богородиці. Історія. Особливості богослужіння

Серед дванадесятих свят Введення в храм Пресвятої Богородиці – одне з найспокійніших: немає ніяких освячень, особливих обрядів і традицій. І в цьому вся краса цього свята. 

Введення у храм Пресвятої Богородиці. Як це було?

Благочестиві батьки Пречистої Діви Марії святі і праведні Іоаким та Анна дожили до глибокої старості і, будучи бездітними, дали обіцянку, що якщо в них народиться дитина, то вони віддадуть Її на службу Богу в Єрусалимський храм. За велике терпіння, непохитну віру і любов до Бога й один до одного, Господь виконав їхнє прохання. У святих Іоакима і Анни народилась донька. За вказівкою ангела Божого їй дали ім’я Марія, що в перекладі з єврейської мови означає Господиня, Надія.

Коли Діві Марії виповнилось три роки, батьки вирішили виконати свою обітницю. Потрібно знати, що трирічний вік дитини – це вік, коли за єврейським законом дитину відлучають від грудного годування. Трирічна Марія, почувши про те, що Її віддадуть у храм на служіння, не тільки не злякалась розлуки з батьками, не тільки не плакала, а навіть з радістю підкорилась батьківській волі.

У супроводі батьків, родичів, ровесників-дівчаток з Назарету, з запаленими свічками в руках і співаючи псалми, Богоотроковицю Марію повели в храм Господній. Праведні Іоаким і Анна духовно раділи, що удостоїлись принести Богу найдорогоцінніший дар – свою єдину Дитину.

Глибокою таємницею покрите земне життя Пресвятої Богородиці від дитячих років до вознесіння на небо. Сокровенним було і Її життя в Єрусалимському храмі. “Якби хтось запитав мене, – говорив блаженний Ієронім, – як проводила час юності Пресвята Діва, я відповів би: це відомо Самому Богові та Архангелу Гавриїлу, невідступному хранителю Її”.

Але у церковному Переданні збереглися дані, що під час перебування Пречистої Діви в Єрусалимському храмі вона виховувалась у середовищі благочестивих дів, старанно читала Священне Писання, займалася рукоділлям, постійно молилася та росла у любові до Бога. Для згадки Введення Пресвятої Богородиці в Єрусалимських храм Свята Церква з давніх часів установила урочисте святкування. Вказання на звершення свята у перші віки християнства знаходяться в передання палестинських християн, де йдеться про те, що свята цариця Єлена побудувала храм на честь Введення у храм Пресвятої Богородиці.

Свято Введення – це блага звістка Бога до людського року, проповідь спасіння, обіцянка Христового пришестя.

Про Введення в храм Пресвятої Богородиці нічого не сказано в Євангелії. Відомості про цю подію ми черпаємо з апокрифа – Протоєвангелія Якова, яке датується II століттям. Цей текст хоч і не належить руці ап. Якова, але завжди користувався величезним авторитетом в ранній Церкві, тому що зберіг Священний переказ про юні роки Пресвятої Богородиці. До апокрифу зверталися багато святих отців, його використовували в якості повчального читання.

Свято з’явилося в православному календарі пізніше за інші. Деякі дослідники пов’язують його з будівництвом в 543 р. імператором Юстиніаном нового храму на честь Богородиці в Єрусалимі. Спочатку це свято відбувалося без особливої урочистості. Та його значення зросло у VIII ст. До цього часу відносяться проповіді святителів Тарасія і Германа Константинопольських, де це свято вже названо «світлим і преславним торжеством», але остаточно в число дванадесятих свят Введення потрапило тільки після XIV століття.

Богослужіння цього дня прославляє Богородицю, кажучи, що Нематеріальний Храм, в який вмістився Невмістимий Бог, приходить до старозавітного храму, щоб з’єднати земне і небесне. Ось як співається про це в кондаку свята (в перекладі на українську мову): «Найчистіший храм Спасителя, багатокоштовний чертог і Діва, священний скарб Божої слави, в цей день вводиться в дім Господній, вводячи благодать з Собою».

Потрібно відзначити, що богослужіння присвячене не тільки введенню, але і всьому життю Пресвятої Богородиці в храмі Божому. «По Різдві твоєму, Божа наречена Владичиця, прибула ти в храм Господній, щоб виховатися у Святому Святих, Як освячена. Тоді і Гавриїл був посланий до Тебе, Всенепорочної, їжу тобі приносити», – йдеться в одному з піснеспівів свята.

Особливістю цього дня є і особливе читання з апостольських послань. Якщо в інші свята, присвячені Богородиці, читається уривок з Послання апостола до филип’ян, то в цей день – Послання апостола Павла до євреїв. Причому на перший погляд вибір цього читання може здатися дивним: у ньому лише розповідається, як була побудована скинія заповіту, в якій Мойсей розмовляв з Богом. Але якщо згадати, що ця скинія була прообразом Богородиці, то тоді все стає ясно. «Непорочна Агниця Божа, незаплямована Голубиця, скинія, що Бога вміщає, Святиня слави, проживання в скинії святій для себе обрала», – читаємо в каноні свята.

Саме з Введення в храм Пресвятої Богородиці починається богослужбова підготовка до Різдва Христового. Вперше ми чуємо різдвяний піснеспів: «Христос народжується – славіть, Христос з небес зустрічайте». З цього дня він буде співатися на всіх святкових службах аж до самого Різдва Христового.

Введення в храм Пресвятої Богородиці – свято особливе, адже згадується зустріч земного і небесного. Будемо в цей день в храмі молити Пресвяту Богородицю, щоб така зустріч відбулася і в нашому житті, тому що до цього всі ми покликані!

Олександр Адоменас 
Випускник ПСТГУ, бакалавр богослов’я

Джерело

Вас може зацікавити

Викладачі ВДС помолились за упокій новопреставленого митрополита Варфоломія – першого ректора відродженої семінарії

Редактор Головний

Чи повинні ми самі шукати собі духівника, чи Господь Сам пошле нам його? 

Редактор Головний

Коротко про Великий Покаянний канон преподобного Андрія Критського

Редактор Головний