Свята Євхаристія – найголовніше таїнство Церкви. Вона з’єднує людей і століття, приклоняє небо до землі. Це вісь, навколо якої крутиться християнство. У ній здійснюється те, до чого покликаний кожен з нас – преображення душі та найтісніше єднання з Господом.
Однак, що ми знаємо про таїнство, яке є центральним не тільки у богослужінні Церкви, а й у житті кожного християнина? Що ми можемо розповісти про Євхаристію тим, хто ще далекий від віри?
Аналізуючи інформацію на цю тему, ми зібрали основні питання про це таїнство й коротко сформулювали відповіді на них.
Що таке Євхаристія?
Грецьке найменування головного християнського Таїнства «Ευχαριστια» перекладається як «подяка». В ньому віруючий під виглядом хліба й вина споживає істинні Тіло й Кров Господа нашого Ісуса Христа для відпущення гріхів й життя вічного.
Коли відбувається Таїнство Євхаристії?
Таїнство Євхаристії відбувається за богослужінням, яке називається Літургія й становить її основу.
Літургія з грецької λειτουργία перекладається як «спільна справа» народу Божого. На Євхаристії відбувається приготування Святих Дарів для Причастя. Тому Таїнство має подвійну назву – Причастя або Євхаристія.
Хто звершив першу Євхаристію?
Першу Євхаристію звершив Сам Господь Ісус Христос на Таємній вечері. Це відбулося напередодні хресних страждань Спасителя. Перед зрадою Іуди Христос зібрав своїх учнів у Сіонській горниці, щоб зробити за старозавітним іудейським звичаєм пасхальну трапезу. Старозавітна пасха була святом позбавлення, звільнення від єгипетського рабства. Однак Господь вклав в неї новий зміст.
«І коли вони їли, Ісус узяв хліб, і поблагословив, поламав, і давав Своїм учням, і сказав: Прийміть, споживайте, це тіло Моє. І взявши чашу, і подяку вчинивши, Він подав їм і сказав: пийте з неї всі, бо це кров Моя Нового Заповіту, що за багатьох проливається на відпущення гріхів» (Мт. 26: 26-28).
Господь перетворив хліб і вино в Свої Тіло й Кров та заповів апостолам, а через них їх приємникам – єпископам і пресвітерам, здійснювати це таїнство. Таким чином, було встановлено Таїнство Тіла й Крові Христових.
Яким чином хліб і вино стають Тілом і Кров’ю Христа?
Спосіб цієї чудової зміни для нас залишається тайною. Однак православні християни вірують, що по молитві священника та всієї общини на хліб і вино сходить Святий Дух і вони стають Кров’ю і Тілом Христовими.
Відбувається це в той час, коли хор співає «Тебе поем, тебе благословим, тебе благодарим, Господи», а священник у вівтарі сугубо молиться про зіслання Святого Духа. Після цього він хрестообразно осіняє хліб і Чашу з вином, які благодаттю Святого Духа стають Тілом і Кров’ю Господа.
Для чого було встановлено Таїнство Євхаристії?
До гріхопадіння Адам і Єва перебували в абсолютній гармонії з Богом. Однак, після того як згрішили, то втратили зв’язок з Ним. Творець, попри те, що перші люди порушили заповідь Його, обіцяв, що колись на землі з’явиться Той, хто звільнить їх від влади диявола й гріха.
Тисячоліттями люди з надією чекали обіцяного Богом Спасителя. Господь виконав свою обіцянку. Він послав Сина Свого Єдинородного на землю, Який Сам приніс Себе в жертву за гріхи світу на Хресті.
На спомин жертви Христової в Церкві звершується безкровна жертва, яку зображує таїнство Євхаристії. Долучаючись цього таїнства втрачене через гріх спілкування з Богом відновлюється.
Що людина отримує у таїнстві Причастя?
За допомогою Євхаристії відбувається реальна зміна людини. Коли християнин приймає Святі Тайни Христові, в клітини його тіла потрапляють частки Тіла Христа, а в жилах починає текти Його Кров. Він таємниче з’єднується з Господом духовно й тілесно. Благодать, що подається у Таїнстві Причастя, допомагає зростати людині у духовному житті. Також участь у цьому таїнстві є заставою вічного життя.
Як підготуватися до Причастя?
Той, хто бажає приступити до таїнства Святого Причастя, повинен готувати себе стриманням, посиленою молитвою й покаянням. За допомогою стримання ми зможемо упокорити свою плоть, за допомогою молитви й покаяння – очистити свою душу від гріхів та пристрастей. Ці засоби допоможуть нам гідно приступити до святого Причастя.
Чому людина може причаститися в осуд?
Про це говорить апостол Павло: «Нехай випробовує себе людина, і таким чином нехай їсть від хліба цього й п’є з чаші цієї. Бо хто їсть і п’є негідно, той їсть і п’є в осуд собі, не розмірковуючи про Тіло Господнє» (1 Кор. 11: 28-29). З цих слів стає зрозумілим, християнин, який не вірить, що у Причасті приймає Тіло й Кров Христові – причащається в осуд.
На думку святих отців, негідно причащаються й ті, що не розкаялись у смертних гріхах, заражені єретичними вченнями, мають злобу на ближніх й знаходяться у ворожнечі з ними. Наслідками недостойного причастя бувають недуги, як духовні, так і тілесні.
Чому для християнина важливо брати участь у таїнстві Євхаристії?
Християнин через Причастя святих Христових Тайн найтісніше з’єднується з Господом. Однак, в силу пошкодженого людського єства, згодом знову впадає в гріхи. Через гріх людина втрачає зв’язок з Господом. Відновити цей зв’язок можливо за допомогою таїнства Причастя.
Як часто потрібно долучатися Тіла й Крові Христових?
Щодо того, як часто потрібно долучатися таїнства Причастя, єдиної думки не існує. Однак святі отці говорять, що життя православного християнина неможливе без постійної участі у цьому таїнстві.
За часів, коли Русь прийняла Хрещення, віруючі приступали до таїнства Євхаристії щоразу, коли звершувалася Літургія. Згодом, в силу історичних обставин, набула поширення практика причащатися 4 рази на рік – кожного багатоденного посту.
У нинішньому столітті, коли всі храми відкриті й необхідність приховувати свою віру зникла, в нашій Церкві відбулося євхаристійне відродження. Більшість священнослужителів говорять про те, що причащатися потрібно часто: один-два рази на місяць або, як радить прп. Серафим Саровський, кожного двунадесятого свята. Все ж правильнішим буде визначити частоту причастя зі священнослужителем.
Пам’ятаймо, що Таїнство Євхаристії – найбільший Дар, який залишив нам Спаситель. Участь у цьому таїнстві єднає нас з Господом й відновлює душу до вічного життя. Тому ми повинні частіше причащатися. Адже у тому, хто долучається Тіла й Крові Христових, живе Бог.