16.6 C
Lutsk
Субота, 27 Липень, 2024
Всі новини Проповіді Публікації

Проповідь у першу неділю Великого посту, Торжества Православ’я

Во імя Отця, і Сина, і Святого Духа.

У сьогоднішній день, браття і сестри, відзначаємо неділю Торжества Православ’я. Пройшовши перший тиждень Святої Чотиридесятниці, Церква сповіщає нам, відкриває особливий образ життя християнина –  піст і молитву. Саме посиленою молитвою і постом, пройшовши неділю, Церква іменує Неділю Торжества, Неділю Православ’я, яка саме звершує деякі підсумки нашого духовного життя у цьому світі.

Хотілося б в сьогоднішній день торкнутися історичного моменту, коли саме було встановлено святкування дня Торжества Православ’я. У дев’ятому столітті, а точніше у 842 році при імператриці Феодорі Благочестивій і святому Патріарху Мефодію Константинопольському була проголошена остаточна перемога над єрессю іконоборства, яка тривала більше ста років. Ця єресь підривала фундамент сповідництва та віри православних християн в Боговтілення, в пришестя в цей світ Сина Божого. Так як Бог є Дух,  родившись від Діви Марії, Він втілився, став видимим для нас з фізичної точки зору.

Догмат іконовшанування тісно пов’язаний з цілою системою християнської догматики, і перемога над іконоборством була не тільки перемогою Святої Церкви на користь благочестивого звичаю іконошанування, а саме перемогою Православ’я, тобто Торжества над єресью та іншими лживими віровченнями, які з’являлися з Церкви і йшли на Церкву, щоб перемогти ЇЇ. Оскільки Церква до часу перемоги над іконоборством, у боротьбі з іншими єресями остаточно з’ясувала і встановила в правилах семи Вселенських Соборів православні християнські настанови, нині ми святкуємо подію, яка називається не торжеством іконопочитання, а Торжеством Православ’я.

Це не означає, що починаючи з дев’ятого століття не появлялися інші єресі, а значить, що всі наступні єресі, скільки б їх не було, знаходять собі осудження та заперечення в правилах семи Вселенських Соборів.

Перемога Православ’я в самій грецькій церкві спочатку була відзначена в перший тиждень Великого Посту, і таким чином започаткування святкування дня Торжества Православ’я є історичним. Разом з цим, Свята Церква торжеством цього дня має на увазі дати велику втіху тим, хто знаходиться в вірі та благочесті, подвизі поста, бачачи в цьому доказ живого спілкування їх по вірі і житті з Нею, знаходячи в цьому основу для молитвенного заступництва за них перед Богом.

Ось, браття і сестри, це те, що стосується історичного моменту, коли з’явився цей день, який називається днем Торжества Православної Віри.

А в чому ж для нас, християн 21-го століття є Торжество Православної Віри? В терпінні і в любові. Згадаймо слова апостола Павла, який каже: “Нас вважають мертвими, а ми живі; Нас карають, а ми не вмираємо; Нас ображають, а ми радіємо; Ми бідні, а багатьох обдаровуємо; Ми нічого немаємо, а всім володіємо” ( 2 Кор. 6,9-10). Так Церква терпінням, любов’ю перемагала усі негаразди, розколи, єресі, дивлячись на взірець віри, терпіння і любові Того, Хто звершує наше спасіння, – на Іісуса Христа.

протоієрей Валерій Пилипчук,

благочинний Горохівського округу 

Вас може зацікавити

Духовні поради про те, як нести свій життєвий хрест

Редактор Головний

Напередодні дня пам’яті пророка Божого Іллі архієпископ Нафанаїл звершив всенічне бдіння

Редактор Головний

Чому важлива молитва за покійних

Редактор Головний