Хрещення Господа Ісуса Христа – одне зі свят, коли всі православні храми переповнені, адже саме в цей день за давньою традицією відбувається Велике освячення води.
Люди з усіх усюд приходять в храми, але більшість з них, на жаль, йдуть не до Бога, а щоб отримати черговий освячений атрибут. На цей раз їм потрібно запастись Святою водою, адже кожен впевнений, що Хрещенська вода захистить від злих сил та зцілить від хвороб. При цьому багато хто старається набрати освячену воду двічі: і в Навечір’я Богоявлення, і в сам день Хрещення Господнього.
Чи правильним є таке споживче відношення до Великої святині й самого Господа? Чи справді вода сама собою може зцілити й захистити та чи є необхідність набирати воду двічі?
Перш ніж відповісти на ці питання, розберімось, що таке свята вода.
Що таке свята вода?
Згідно з християнським віровченням свята вода – це звичайна за складом й походженням вода (колодязна, джерельна, озерна, річкова, водопровідна), що в результаті звершення молебню, іменованого водосвяченням, чудовим чином придбала властивості освячувати й зцілювати, по вірі людей, що благочестиво її використовують.
Хрещенська вода – це вода освячена на Великому водосвятті у Навечір’я Богоявлення і на саме свято Хрещення Господнього.
Хрещенську воду ще називають Великою Агіасмою. Слово Агіасма (ἁγίασμα) прийшло до нас з грецької й перекладається, як Велика святиня.
Чому Церква освячує воду два дні підряд та чи однакова вона за своїми властивостями?
Кожен, хто хоч в загальних рисах знайомий з традиціями православ’я, знає, що Велике водосвяття відбувається у Навечір’я Богоявлення, і в сам день свята – на Хрещення Господнє. Втім це не значить, що властивості води, освяченої в ці дні, різні. Освячення в обидва дні проходить однаковим чином, і освячена таким чином вода, називається Великою Агіасмою, тобто Великою святинею.
Взагалі подвійний чин Великого освячення води існує тільки у нашій Церкві. Така традиція з’явилася приблизно у XV столітті. Через те, що не у всіх руських селах були церкви, єпископи й священики в сам день свята Богоявлення їздили по різних місцевостях, щоб освятити воду людям, що там проживають.
Слід зазначити, що в древніх Церквах воду освячують тільки в Хрещенський святвечір, тобто напередодні самого свята Хрещення Господнього. Тому правильніше черпати воду під час освячення в Навечір’я Хрещення Господнього – 18 січня за новим стилем. Хто з якихось причин не встиг чи не зміг освятити воду у святвечір, то має можливість це зробити в день Хрещення Господнього.
Однак не потрібно набирати по п’ять 10-ти літрових банок води, достатньо однієї невеликої посудини. Адже особливістю святої води є те, що, додана навіть у невеликій кількості до води звичайної, вона передає їй свої благодатні властивості.
Як ставитися до святої води християнину?
Помилка, якої припускаються більшість людей – це магічне ставлення до святої води. Дехто вважає, що як буде вживати таку воду та окроплювати нею все підряд, то це збереже їх від зла, зцілить від хвороб, а коли ще й зануриться в день Хрещення Господнього в ополонці, то вода змиє всі гріхи.
Таке ставлення до освяченої води – груба омана.
Той, хто дійсно є християнином знає, що гріхи змиваються в таїнстві Покаяння, а захищає від зла та зцілює від хвороб Сам Господь наш Ісус Христос, за умови, що ми дотримуємося заповідей Його. А коли людина жадає святої води, не згадуючи про Господа, то це більше схоже на язичництво.
Тому найголовніше, про що нам слід пам’ятати, щоб відвідування храму в певні дні не перетворювалося в похід за черговим атрибутом, це те, щоб ми, прийшовши в храм, шукали насамперед зустрічі з Живим Богом й спілкування з Ним, Який захищає від усього злого кожну християнську душу.
Чим відрізняється Велика Агіасма від води, що освячується в інші дні?
Якщо ми звернемо увагу на чини освячення води в дні Хрещення Господнього та в інші дні, то побачимо, що освячуюча молитва призивання Духа Святого на воду залишається одна і та ж: «Приклони, Господи, ухо Твое и услыши ны, иже во Иордане креститися изволивый…». Саме ця молитва читається перед зануренням хреста як у Великому чині освячення, так і в малому. І під час єктенії ми просимо про одне й те ж: «О еже ниспослати Господу Богу благословение Иорданово, и очистити воды сия, Господу помолимся!»
Таким чином, ми бачимо, що і у Великому чині освячення води, і у Малому, вода має одну і ту ж освячуючу силу води Йорданської, яку благословив Господь Своїм входженням в річку Йордан. Просто Хрещенська вода освячується більш урочисто, тому їй надається більше почестей.
Як зберігати освячену воду?
Освячену воду зберігають удома з благоговінням. Якщо трапилося, що вода пролилася, або розбилася посудина, в якій зберігалася святиня, то буде правильним зібрати агіасму чистим рушником і віджати в іншу посудину, щоб вилити в проточну воду або іншу природну водойму. Можна також віджати рушник в горщики з домашніми квітами.
У раковину, яка з’єднується з каналізацією, виливати освячену воду неприпустимо!
Варто пам’ятати, що освячена вода – це велика святиня, на яку зійшла благодать Божа, і яка вимагає до себе побожного ставлення. При шанобливому ставленні свята вода не псується багато років. Зберігати її слід в окремому місці, краще поруч з домашнім іконостасом.
Що робити з хрещенською водою, якщо вона зіпсувалася?
Святитель Іоанн Златоуст, який жив у IV столітті, свідчив: «У це свято всі, зачерпнувши води, приносять її додому і зберігають увесь рік. Сутність цієї води в тому, що вона не псується від тривалості часу, але цілий рік, а часто два або три роки вона залишається неушкодженою і свіжою й після такого тривалого часу не поступається водам, щойно взятим з джерел».
Але буває і так, що хрещенська вода може зіпсуватися. Це відбувається або через недбале зберігання, або не благоговійне відношення до святині, або з яких-небудь інших, цілком природних причин. У такому випадку потрібно вилити святу воду у місце, де ніхто не ходить.
Як вживати святу воду?
Освячена вода повинна бути вживана на всяке добро і в різних потребах. Нею можна окропляти для благословення ті чи інші предмети, місця проживання, тварин та рослини. За допомогою освяченої води силою Божою виганяємо всяку нечисть, яка може проявлятися через предмети, тварин чи людей.
Освячену воду правильно приймати щодня і натщесерце з молитвою. При недугах або нападах злих сил пити воду можна й потрібно, не вагаючись, у будь-який час. Також освячена вода з благословення священника може бути вживана в поєднанні з ліками.
Воду потрібно вживати й при тяжких духовних станах: скорботі, депресії, духовній розгубленості, зневірі. Святою водою можна кропити себе і вмиватися нею. Однак слід пам’ятати, що освячену воду потрібно приймати в розумній кількості.