Цього дня розпочинається новий церковний рік, який відповідно до візантійської традиції іменується Початком індикту.
Початок індикту в Римській імперії – початок нового періоду збору податків. Сам індикт – одна п’ятнадцята частина індиктіону – 15-річного проміжку часу, який утвердився при імператорі Костянтині Великому. Деякі історики вважають, що рахунок по індиктіонах був введений Костянтином замість рахунку по язичницьких олімпіадах, які остаточно були скасовані Феодосієм Великим в 394 році.
Священний переказ зберіг свідчення про те, що індикт і індиктіон був введений в церковний календар на знак подяки рівноапостольному імператорові Костянтину Великому за припинення в 313 році трьохвікового гоніння на християнську Церкву. Саме свято церковного новоліття було встановлене святими отцями в 325 році на I Вселенському соборі в місті Нікеї.
Початок індикта в церковній традиції означає початок нового богослужбового кола двунадесятих церковних свят. Першим святом церковного нового року є Різдво Пресвятої Богородиці, а останнім, завершальним рік – Успіння Божої Матері.
Основним змістом богослужіння в новоліття є спогад проповіді Спасителя в Назаретській синагозі, коли Ісус Христос прочитав пророцтво Ісаї (Іс. 61: 1-2): «Дух Господній на Мені; бо Він помазав Мене благовістити вбогим, і послав Мене зцілювати скрушних серцем, проповідувати полоненим визволення, сліпим прозріння, випустити змучених на волю, оповістити літо Господнє благоприємне». І додав: «Сьогодні збулося Писання, яке ви почули!» (Лк. 4: 16-22).
“Літо Господне” в Синодальній Біблії (як в пророцтві Ісаї, так і в цитаті цього пророцтва в Євангелії від Луки) – це відкладене без перекладу слов’янське слово, що буквально означає «рік». В бібліотечному контексті мова йде про час, що називається «День Господній». Це час, коли “Бог відвідає народ Свій”, тобто пошле давно очікуваного Месію, і Він влаштує на землі текратичне Месіанське царство. Коли ж всім знайомий “син Йосифа” (який ще недавно був плотником і виконував їх замовлення!) дає зрозуміти, що знамените пророцтво відноситься до Нього, – то це сприймається як богохульство і викликає обурення (“всі … були в ярості”). Ісуса виганяють з міста і навіть хочуть зіткнути з гори.
У цьому читанні Господа візантійці бачили Його вказівку на святкування дня нового року; Переказ пов’язує саме цю подію з днем 1 вересня. В Мінології Василія II (X ст.) говориться: «З цього часу Він дарував нам християнам це святе свято». І донині в Православній Церкві 1 вересня за Літургією читається саме це євангельське зачало про проповідь Спасителя.
З часу приходу в світ Спасителя людства дарована Богом можливість порятунку – позбавлення від несвободи (рабства гріха), наживання чеснот (богоподібної досконалості) і навіть обоження. Саме це повинно бути метою нового церковного року і змістом усього життя християн.
З Церковним новоліттям, дорогі брати і сестри!
Святі вчать нас, що кожен день, кожен рік свого життя ми повинні жити як останній, за яким чекає нас суворий і безсторонній суд Божий. Тому, і нинішній рік будемо жити, очікуючи суду Божого та використовувати його для блага душі, шукаючи «найперше Царства Божого і правди Його», і тоді все решта додасться нам! (Мф. 6: 33).
