6.4 C
Lutsk
Понеділок, 14 Жовтень, 2024
Творіння святих отців

Яке значення хресного знамення?

Хто кладе хресне знамення, той без слів сповідує Господа Іісуса Христа, Який за нас перетерпів розіп’яття на хресті та смерть, і тим нас викупив.

Святитель Феофан, затворник Вишенський (1815-1894).

***

Показуємо на собі часто хресне знамення 1) для того, щоб постійно пам’ятати про величніше благодіяння до нас Господа = викуплення нас хресними стражданнями та смертю від гріхів та вічних мук за гріхи і 2) щоб чудесною силою Животворчого Хреста утверджуватися все більше та більше у цій впевненості, щоб Господь Хрестом та смертю ввійшов у вічну славу та щоб перед Ісусовим Ім’ям вклонялося кожне коліно небесних, і земних, і підземних (Ср. Флп. 2, 10) і що, якщо і ми будемо нести хрест свій під час цього життя, то і ми ввійдемо у вічну славу; бо Хрест – предтеча вишньої та вічної слави.

***

Воно, найперше, нагадує нам про те, що Єдинородний Син Божий душу Свою за нас поклав на Хресті, щоб викупити нас від гріха та вічної смерті, і нагадує кожному з нас про обов’язок покласти душу свою за братів своїх: як Він поклав за нас душу Свою: і ми повинні покладати душі свої за братів (Ср.: 1 Ін. 3, 16); значить, нагадує про безкінечну любов Божу до нас і про обов’язок нашої любові до Бога та між собою; по-друге нагадує нам про нікчемність всього тимчасового, тлінного та про велич благ, які підготував нам на небі любов’ю Розіп’ятого за нас: іду приготувати місце вам (Ін. 14, 2), по-третє, у єдинстві всіх християн як єдиного тіла Христового, викуплених Христом та співнаслідників Небесного Царства; по-четверте, про безперестанну благодатну всюдиприсутність розіп’ятого за нас Господа та про всемогучу силу; і, по-п’яте, про неодмінне виконання всіх обітниць Спасителя, які були в Євангеліє.

***

Якби хто з невіруючих запитав: чи Іісус Христос є Богом? то нам, як доказ, слід було би вказати на силу Животворящого Хреста.

***

Якщо тисячі вибраних людей-християн відчули на собі переможну силу Хреста та у здивуванні сказали: непобедимая, непостижимая, Божественная сило Честнаго и Животворящаго Креста, не остави нас грешных, і якщо ти, сам випробувавши багато разів на собі його силу, тепер не відчуваєш, хоча і часто вживаєш хресне знамення, то це означає, що ти не вмієш діяти Божим мечем, але зовсім це не означає, що він не гострий, притупився; значить, що немає у тебе живої віри у його силу. Значить, ти образив його Божественну гідність.

Праведний Іоанн Кронштадтський (1829-1908).

***

Хто відгороджується хрестом, той буває страшним, хоча і не добрим здається це юродство, тобто (говорять вони): що скажуть про нас?

Преподобний Антоній Оптинський (1795-1865).

***

Гордий диявол не терпить Хреста тому, що Святий Хрест свідчить про незрівняне, божественне смирення Сина Божого.

Ієромонах Петро (Серегін) (1895-1982)

***

Хресне знамення має велику силу: воно дає душі міцність, сенс, божественну мудрість, відганяє від неї супостата ворога роду людського, диявола. І це, звісно, у тому випадку, якщо ми творимо хресне знамення ревно, зі страхом та трепетом, з благоговінням та увагою, а, головне, з переживанням високого та спасительного для нас таїнства Хреста.

Священномученик Арсеній (Жадановський), єпископ Серпуховський (1874-1937).

***

Сила Животворящого Хреста Господнього подає величнішу допомогу тим, хто огороджує себе знаменням його. “Хрест є знаменням нашого спасіння, загальної свободи та милосердя нашого Владики”, – так говорить про Хрест святий Іоанн Златоуст. Це знамення і в попередні, і в нинішні часи відкривало двері закриті, забирало силу у шкідливих істот, робило недіючою отруту та лікувало смертоносні укуси звірів. Бо якщо воно відкрило ворота пекла, відкрило двері небесні, знову відкрило вхід у рай, розтрощило фортецю диявола, то що дивуватися, якщо перемагає воно силу отруйних речовин, звірів і всього того, чому подібно?

Архімандрит Кирил (Павлов) (р. в 1919).

***

Для християн хрест є величанням, славою та силою: бо вся наша сила у силі розіп’ятого Христа; вся гріховність наша умертвляється смертю Христа на хресті, і все возвеличення наше і вся слава наша у смиренні Бога, Який до того смирив Себе, щоб благоволив померти навіть між злодіями та розбійниками. З цієї причини християни, які вірують у Христа, знаменують себе знаменням хреста не просто, ніби абияк, не з нехтуванням, але зі всією увагою, зі страхом та трепетом та з крайнім благоговінням. Бо образ хреста показує примирення та співдружність, у які вступила людина з Богом. Тому і демони бояться образу хреста, і не терплять бачити знамення хреста зображеним навіть і на повітрі, але біжать від цього відразу ж, знаючи, що хрест є знаменням співдружності людини з Богом, і що вони, як відступники та вороги Бога, віддалені від божественного лиця його, не мають більше можливості наближатися до тих, які примирились з Богом і з’єдналися з Ним, і не можуть більше спокушати їх. Якщо і здається, що вони спокушають деяких християн, то нехай знає кожен, що це борють вони тих, які ще не пізнали, як слід, високо таїнства хреста.

Преподобний Симеон Новий Богослов (1021).

***

Кожен раз, коли християнин осіняє себе хресним знаменням, він поклоняється спасительній Страсті Господній та закликає хресну силу, бо ж є сила хресної смерті нашого Христа. Говорячи: Хресте Христовий, спаси нас силою твоєю, ми закликаємо силу хресної жертви Господа. Тому хрест володіє великою силою.

Старець Паїсій Святогорець (1924-1994).
Переклад з рос. Любові Максимчук

Вас може зацікавити

Ісусова молитва для мирян

Редактор Головний

“У чому осудиш, у тому й сам побудеш”, – прп. Паїсій Святогорець

Редактор Головний

«Немає гіршого пороку і пристрасті, як ненависть»

Редактор Головний