18.3 C
Lutsk
Неділя, 8 Вересень, 2024
Творіння святих отців

Яке значення хресного знамення?

Хто кладе хресне знамення, той без слів сповідує Господа Іісуса Христа, Який за нас перетерпів розіп’яття на хресті та смерть, і тим нас викупив.

Святитель Феофан, затворник Вишенський (1815-1894).

***

Показуємо на собі часто хресне знамення 1) для того, щоб постійно пам’ятати про величніше благодіяння до нас Господа = викуплення нас хресними стражданнями та смертю від гріхів та вічних мук за гріхи і 2) щоб чудесною силою Животворчого Хреста утверджуватися все більше та більше у цій впевненості, щоб Господь Хрестом та смертю ввійшов у вічну славу та щоб перед Ісусовим Ім’ям вклонялося кожне коліно небесних, і земних, і підземних (Ср. Флп. 2, 10) і що, якщо і ми будемо нести хрест свій під час цього життя, то і ми ввійдемо у вічну славу; бо Хрест – предтеча вишньої та вічної слави.

***

Воно, найперше, нагадує нам про те, що Єдинородний Син Божий душу Свою за нас поклав на Хресті, щоб викупити нас від гріха та вічної смерті, і нагадує кожному з нас про обов’язок покласти душу свою за братів своїх: як Він поклав за нас душу Свою: і ми повинні покладати душі свої за братів (Ср.: 1 Ін. 3, 16); значить, нагадує про безкінечну любов Божу до нас і про обов’язок нашої любові до Бога та між собою; по-друге нагадує нам про нікчемність всього тимчасового, тлінного та про велич благ, які підготував нам на небі любов’ю Розіп’ятого за нас: іду приготувати місце вам (Ін. 14, 2), по-третє, у єдинстві всіх християн як єдиного тіла Христового, викуплених Христом та співнаслідників Небесного Царства; по-четверте, про безперестанну благодатну всюдиприсутність розіп’ятого за нас Господа та про всемогучу силу; і, по-п’яте, про неодмінне виконання всіх обітниць Спасителя, які були в Євангеліє.

***

Якби хто з невіруючих запитав: чи Іісус Христос є Богом? то нам, як доказ, слід було би вказати на силу Животворящого Хреста.

***

Якщо тисячі вибраних людей-християн відчули на собі переможну силу Хреста та у здивуванні сказали: непобедимая, непостижимая, Божественная сило Честнаго и Животворящаго Креста, не остави нас грешных, і якщо ти, сам випробувавши багато разів на собі його силу, тепер не відчуваєш, хоча і часто вживаєш хресне знамення, то це означає, що ти не вмієш діяти Божим мечем, але зовсім це не означає, що він не гострий, притупився; значить, що немає у тебе живої віри у його силу. Значить, ти образив його Божественну гідність.

Праведний Іоанн Кронштадтський (1829-1908).

***

Хто відгороджується хрестом, той буває страшним, хоча і не добрим здається це юродство, тобто (говорять вони): що скажуть про нас?

Преподобний Антоній Оптинський (1795-1865).

***

Гордий диявол не терпить Хреста тому, що Святий Хрест свідчить про незрівняне, божественне смирення Сина Божого.

Ієромонах Петро (Серегін) (1895-1982)

***

Хресне знамення має велику силу: воно дає душі міцність, сенс, божественну мудрість, відганяє від неї супостата ворога роду людського, диявола. І це, звісно, у тому випадку, якщо ми творимо хресне знамення ревно, зі страхом та трепетом, з благоговінням та увагою, а, головне, з переживанням високого та спасительного для нас таїнства Хреста.

Священномученик Арсеній (Жадановський), єпископ Серпуховський (1874-1937).

***

Сила Животворящого Хреста Господнього подає величнішу допомогу тим, хто огороджує себе знаменням його. “Хрест є знаменням нашого спасіння, загальної свободи та милосердя нашого Владики”, – так говорить про Хрест святий Іоанн Златоуст. Це знамення і в попередні, і в нинішні часи відкривало двері закриті, забирало силу у шкідливих істот, робило недіючою отруту та лікувало смертоносні укуси звірів. Бо якщо воно відкрило ворота пекла, відкрило двері небесні, знову відкрило вхід у рай, розтрощило фортецю диявола, то що дивуватися, якщо перемагає воно силу отруйних речовин, звірів і всього того, чому подібно?

Архімандрит Кирил (Павлов) (р. в 1919).

***

Для християн хрест є величанням, славою та силою: бо вся наша сила у силі розіп’ятого Христа; вся гріховність наша умертвляється смертю Христа на хресті, і все возвеличення наше і вся слава наша у смиренні Бога, Який до того смирив Себе, щоб благоволив померти навіть між злодіями та розбійниками. З цієї причини християни, які вірують у Христа, знаменують себе знаменням хреста не просто, ніби абияк, не з нехтуванням, але зі всією увагою, зі страхом та трепетом та з крайнім благоговінням. Бо образ хреста показує примирення та співдружність, у які вступила людина з Богом. Тому і демони бояться образу хреста, і не терплять бачити знамення хреста зображеним навіть і на повітрі, але біжать від цього відразу ж, знаючи, що хрест є знаменням співдружності людини з Богом, і що вони, як відступники та вороги Бога, віддалені від божественного лиця його, не мають більше можливості наближатися до тих, які примирились з Богом і з’єдналися з Ним, і не можуть більше спокушати їх. Якщо і здається, що вони спокушають деяких християн, то нехай знає кожен, що це борють вони тих, які ще не пізнали, як слід, високо таїнства хреста.

Преподобний Симеон Новий Богослов (1021).

***

Кожен раз, коли християнин осіняє себе хресним знаменням, він поклоняється спасительній Страсті Господній та закликає хресну силу, бо ж є сила хресної смерті нашого Христа. Говорячи: Хресте Христовий, спаси нас силою твоєю, ми закликаємо силу хресної жертви Господа. Тому хрест володіє великою силою.

Старець Паїсій Святогорець (1924-1994).
Переклад з рос. Любові Максимчук

Вас може зацікавити

Піст, як лікар душ наших, – прп. Симеон Новий Богослов

Редактор Головний

Проповідь на Богоявлення. Свт. Ігнатій Брянчанинов

Редактор Головний

Несправедливість збирає гнів Божий, – прп. Паїсій Святогорець

Редактор Головний