11.1 C
Lutsk
Неділя, 13 Жовтень, 2024
Всі новини Публікації

14-27 серпня 2023 – Успенський піст. КАЛЕНДАР

Розпочинається Успенський піст 14 серпня зі свята Походження (винесення) чесних древ Животворящого Хреста Господнього. 

Інформаційно-просвітницький відділ УПЦ публікує матеріал про піст. 

Успенський піст — це підготовка православних християн до двох двунадесятих свят: Преображення Господнього та Успіння Божої Матері. Так звані двунадесяті свята догматично тісно пов’язані з подіями земного життя Господа Іісуса Христа і Пресвятої Богородиці та діляться на Господські (присвячені Господу Іісусу Христу) і Богородичні (присвячені Божій Матері).

ДАТИ УСПЕНСЬКОГО ПОСТУ

Успенський піст починається рівно через місяць після Петрового посту. Успенський піст — найкоротший багатоденний піст у церковному календарі. Він триває всього два тижні, причому починається і закінчується завжди однаково. Дати Успенського посту: з 14 по 27 серпня.

ЩО МОЖНА ЇСТИ В УСПЕНСЬКИЙ ПІСТ

Як говорить церковний Устав, Успенський піст — такий же суворий, як і Великий. Це означає, що з 14 по 27 серпня православні християни утримуються від м’ясних, молочних продуктів і від яєць. 19 серпня, на свято Преображення Господня, дозволяється їсти рибу. 28 серпня, на свято Успіння Божої Матері, якщо він випадає на середу або п’ятницю, можна вживати рибу. У такому випадку розговіння переноситься на наступний день. А ось якщо Успіння випадає на інші дні тижня, то посту немає.

Але багато в чому питання, що можна їсти в Успенський піст, а що не можна, має вирішуватися індивідуально – залежно від стану здоров’я, віку, підготовленості конкретної людини. Окремо варто розглянути пісний раціон дітей.

Доречно нагадати настанову Іоанна Златоуста: «Помиляється той, хто вважає, що піст – лише в утриманні від їжі. Справжній піст – є відступ від злого, приборкання язика, відкладення гніву, приборкання пристрастей, припинення наклепу, брехні, клятвопорушення».

КАЛЕНДАР УСПЕНСЬКОГО ПОСТУ

Календар по днях складено за суворим монастирським статутом. Миряни зазвичай постять менш суворо (наприклад, без сухоїдіння і т.п.). Монастирський же статут дає уявлення про ступінь суворості того чи іншого посту в церковній традиції.

 

ІСТОРІЯ УСПЕНСЬКОГО ПОСТУ

Успенський піст був встановлений у пам’ять про два двунадесяті свята. Перший — Преображення Господнє. Другий — Успіння Божої Матері. А починається цей багатоденний піст зі ще одного свята — Походження (винесення) чесних древ Животворящого Хреста Господнього. Фраза «винесення чесних древ» означає буквально «хресний хід».

Церква знає Успенський піст із найперших століть християнства. Ми читаємо згадку про нього в бесіді Льва Великого, що датується 450 роком: «Церковні пости розташовані в році так, що для кожного часу написаний свій особливий закон стриманості. Так для весни весняний піст — в Чотиридесятниці, для літа літній — в П’ятдесятницю, для осені осінній — в сьомому місяці, для зими — зимовий».

Остаточно Успенський піст був встановлений на Константинопольському Соборі у 1166 році.

Про сенс Успенського посту ми можемо прочитати у святого Симеона Солунського (кінець XIV століття — 1429 рік): «Піст у серпні (Успенський) заснований на честь Матері Божого Слова, Яка, довідавшись про Свою кончину, як завжди трудилася і постила за нас, хоча, бувши святою і непорочною, і не мала потреби в пості; так особливо Вона молилася про нас, коли мала намір перейти від тутешнього життя до майбутнього і коли Її блаженна душа мала через Божественного духа з’єднатися з Її сином. А тому і ми повинні поститися й оспівувати Її, наслідуючи житіє Її й пробуджуючи Її тим до молитви за нас. Деякі, втім, кажуть, що цей піст започаткований із нагоди двох свят, тобто Преображення та Успіння. І я також вважаю необхідними спогади обох цих двох свят, одного — як того, що надає нам освячення, а іншого — примирення і клопотання за нас».

За суворістю Успенський піст наближається до Великого.

Коментар священника

Духівник Київської духовної академії і семінарії архімандрит Маркел (Павук) роз’яснив, чи є обов’язковим витримувати всі аспекти посту в миру.

Усе залежить від міри нашої віри. Комусь важко постувати не те, що два тижні Успенського посту, а навіть у середу і п’ятницю. Строгість посту ще багато залежить від нашого духовного настрою. Коли піст для людини — це страшний тягар, тоді їй можна максимально його послабити. Наприклад, католики строго постують лише один раз на рік, у Страсну п’ятницю.

Якщо людина веде уважне і правильне духовне життя, то з радістю сприймає піст, тому що він дає їй можливість хоча би трохи приборкати злі пристрасті — гнів, хіть, осуд та інше.

Як пояснював язичникам блаженний Августин, коли йому поставили подібне питання — чи варто строго постувати, — борзого молодого коня (він мав тут на увазі плоть) можна приборкати лише уздою і пліткою, тобто постом. Ті люди, які важко працюють, а також хворі люди, або мами, які готуються народити немовля, піст можуть послаблювати, але краще це робити з благословення священника, щоб зовсім духовно не розслабитися, жаліючи себе ненаглядних. Але знаю з власного досвіду: більшість лікарів, які, як кажуть, від Бога, а не лише працюють заради великої зарплатні чи хабаря, навпаки радять постувати, тому що м’ясні і молочні страви здатні значно обтяжувати шлунок, печінку, нирки та інші органи тіла.

Рибні і овочеві продукти набагато легше сприймаються цими органами і відповідно — людина почуває себе значно краще, продовжуються роки її життя.

Як одноголосно стверджують святі отці Церкви, піст — це найкращі ліки як для душі, так і для тіла.

Вас може зацікавити

Правила поведінки у Петрів Піст – митрополит Антоній (Паканич)

Редактор Головний

28 липня – спомин Хрещення Русі та пам’ять рівноапостольного великого князя Володимира

Редактор Головний

Проповідь в неділю 11-у після Пятидесятниці

Редактор Головний