10.8 C
Lutsk
Четвер, 2 Травень, 2024
Всі новини Проповіді Публікації

Проповідь у день свята Різдва Божої Матері

Пресвята Богородиця родилася від престарілих, бездітних, благочестивих батьків у галілейському місті Назареті. «От Назарета может ли что добро быти?» – говорили євреї, коли почули, що звідти явився пророк Іісус.

Згідно з передбаченнями пророків, обіцяний Спаситель світу повинен бути з царського роду Давидова. Але з часу Вавилонського полону потомки царя Давида втрачали свої права і коли піднявся рід Маковеїв, зникли всі відмінності царського роду і стало поряд з простим народом.

У Назареті жила благочестива сім’я Іоаким і Анна. Іоаким походив від коліна Іудина, царського роду, Анна була молодшою дочкою священника з роду Аарона, Матфана. Іоаким і Анна були праведними перед Господом і чистим серцем виконували заповіді Його і всім були відомі своїм смиренням та милосердям.

Так досягли вони глибокої старості. Все їхнє життя було проникнуте любов’ю до Бога. Кожного року виділяли вони з своїх значних доходів дві третіх, одну жертвували в храм Божий, а іншу давали бідним.

І ось, вони так багато догодили Богу, що Він сподобив їх бути батьками непорочної Діви, вибраної Йому в Матері. Одним цим вже доводиться, що життя їхнє було святе і Богу угодне, тому що їм подарувалась Дочка, Святійшая зі святих, більше всіх догодивша Богу і Херувимів Чеснійша. Так! В той час на землі не було людей більше приємних Богу, як Іоаким і Анна. Як Сам Господь воплотився від Святішої Пречистої Матері,так і належало, щоб і мати Господа походила від святих і чистих батьків.

Царі земні носять одяг із золотих тканин, а не з простої тканини, так і Цар небесний захотів мати Матір Свою, одягнувшись в тіло Її, як в царську порфіру, не від звичайного і стриманого подружжя, а від ціломудрених і святих. Це саме ми бачимо з древності в святій скінії, яку Бог повелів Мойсею зробити із багряниці, червлениці, і вісона. Діва Марія, вмістивши в Себе Бога, Якому належало «пожыть с человеки», означала скінію, як сказано: «се скиния Божыя с человеки и вселится с ними!» Багряниця, червлениця і вісон, з яких зіткані були покров і завіси скінії, були образом батьків Божої Матері і означали їх целомудріє, стриманість і досконале життя.

Тільки цьому подружжю Боже повеління визначило бути довгий час бездітними, щоб в самому зачатті і народженні Пречистої Діви явилась і сила благодаті Божої, і в честь Народженої, і гідності народивших! Вони прийняли подобу Св. патріарха Авраама і дружини  його, благочестивій Сарі, яка родила Ісаака в старості, по промислу Божому. Тільки ми говоримо не сумніваючись, що Іоаким і Анна були більші і вищі Авраама і Сари, як і Діва Марія – вище Ісаака. Однак, до такої висоти святості дійшли вони не скоро, а важкою працею, постом і молитвою.

Радість приходить після печалі; почесть – після безчестя.Так було і з благочестивими батьками Пресвятої Діви перед народженням, їм довелось проходити печаль і безчестя, безпліддя і бездітності. За поняттями того часу, бездітність вважалася тяжким покаранням, особливо тому, що нащадкам Давида була надана надія стати знаряддям спасіння людського роду через народження обіцяного Месії.

Пройшло 50 років їхнього шлюбного життя, а вони терпіли паплюження через бездітность. За  законом, якого дотримувалися фарисеї, Іоаким мав право вимагати розлучення за неплідність дружини, але Іоаким – чоловік праведний, любив і поважав дружину свою Анну за її незвичайну кротість і високу чесноту, не хотів розлучатися з нею .

На велике свято вони мали звичай ходити в Ієрусалим. До дня обновлення храму прийшов Іоаким, щоб разом з іншими своїми співвітчизниками принести жертву, але архієрей відхилив принесення Іоакима.

Від великої печалі не захотів вже він вертатися в дім свій, і пішов в пустиню, до пастухів своїх стад, де став гірко плакати за свою бездітність. Він згадав про святого Авраама, якому в старості Бог подарував сина і почав сумлінно молитися Господу.

Також і дружина його, залишившись вдома , плакала невтішно, почувши, що архієрей не хотів прийняти їх дар черек непліддя і що чоловік в великій скорботі покинув її і пішов в пустиню. Залишившись одна, пішла в свій сад, сіла під лавровим деревом, піднявши очі до верху, побачила на дереві пташине гніздо з маленькими пташенятами. Тут скорбота її ще більше збільшилась і вона стала викрикувати: «На жаль, мені окаяній, грішнішій із всіх дочок Ізраїля перед всіма жінками приниженою! Другі носять на руках дітей своїх і ними втішаються, а я одна залишена такої радості; від других приймаються дари в церкві Божій, я одна відкинута від церкви Бога мого. На жаль! З ким я можу зрівняти себе? Ні з пташенятами небесними, ні з звірями! Вони приносять тобі плід свій, Господи, а я залишають безплідною. Навіть з землею не можу зрівняти себе, тому що вона проростає і приносить плоди свої Богу, благословляє Отця небесного. Я одна бездітна на землі! Горе, горе мені, Господи !…Ти, Який Сарі подарував сина в глибокій старості, Ти, Який відкрив утробу Анни, матері Самуїла, пророка Твого, зверни увагу на мене і почуй молитву мою, Адонаї Саваоф! Ти знаєш, як між нами ганебне бездіття. Сам зціли хворобу серця мого, відкрий окови мого непліддя, народжене від мене принесемо в дар тобі, благословляючи і прославляючи всещедре твоє милосердя!»

Плакаючій і ридаючій Анні явився ангел Господній і сказав: «Анно! Почута молитва твоя, зітхання твоє пройшло крізь хмари, і сльози твої дійшли до Господа. Ти зачнеш і народиш Дочку благословенну! Заради Неї благословляються всі народи земні, Її дається спасіння всьому світу, і Вона назветься Марією!»

Анна, почувши слава Ангела, поклонилась Господу і сказала: «Живий Господь Бог ! Якщо в мене буде дитя, то віддам його Господу на служіння».

В той самий час і святому Іоакиму явився ангел в пустині і сказав: «Іоаким! Бог почув твою молитву, і дарує тобі благодать свою. Дружина твоя Анна зачне і народить тобі Дочку, і Її народження принесе радість всьому світу. Іди в Ієрусалим, в храм Господній, там у золотих воріт, найдеш дружину твою Анну: її сповіщено теж саме!» Здивувався цій звістці ангела, славлячи і дякуючи Богові серцем і устами за велике милосердя, Іоаким поспішив в храм Господній і там по словах ангела у золотих воріт найшов Анну, возносячи молитву Богу. Вони повернулись з святого храму в дім свій, і Анна зачала в 10 день грудня.

8 вересня Анна народила дочку Пречисту і Преблагословенну Діву Марію, про народження Якої возвеселились земля і небо.

У згадку Різдва Пресвятої Богородиці з давна встановлене Церквою свято, ще в IV ст. Рівноапостольна Єлена збудувала храм в честь і пам’ять народження Матері Божої. Свято це велике і дванадесяте: цей празник всесвітньої радості, тому що Богородицею весь рід людський обновився і печаль праматері Єва змінилася в радість. Амінь.

свящ. Іоанн Кузьмінський,

настоятель храму на честь святителя

Іоанна Милостивого села Любче

(Копачівський благочинний округ).  

Вас може зацікавити

У неділю 24-у після П’ятидесятниці єпископ Афанасій звершив Божественну літургію

Редактор Головний

Інтерв’ю Блаженнішого Митрополита Онуфрія про пастирське служіння, сучасну Церкву та нашу історію. ВІДЕО

Редактор Головний

Архієпископ Нафанаїл співслужив Предстоятелю під час Чину освячення Мира

Редактор Головний