9.6 C
Lutsk
Субота, 18 Травень, 2024
Всі новини Проповіді Публікації

Проповідь у день свята Різдва Божої Матері

Пресвята Богородиця родилася від престарілих, бездітних, благочестивих батьків у галілейському місті Назареті. «От Назарета может ли что добро быти?» – говорили євреї, коли почули, що звідти явився пророк Іісус.

Згідно з передбаченнями пророків, обіцяний Спаситель світу повинен бути з царського роду Давидова. Але з часу Вавилонського полону потомки царя Давида втрачали свої права і коли піднявся рід Маковеїв, зникли всі відмінності царського роду і стало поряд з простим народом.

У Назареті жила благочестива сім’я Іоаким і Анна. Іоаким походив від коліна Іудина, царського роду, Анна була молодшою дочкою священника з роду Аарона, Матфана. Іоаким і Анна були праведними перед Господом і чистим серцем виконували заповіді Його і всім були відомі своїм смиренням та милосердям.

Так досягли вони глибокої старості. Все їхнє життя було проникнуте любов’ю до Бога. Кожного року виділяли вони з своїх значних доходів дві третіх, одну жертвували в храм Божий, а іншу давали бідним.

І ось, вони так багато догодили Богу, що Він сподобив їх бути батьками непорочної Діви, вибраної Йому в Матері. Одним цим вже доводиться, що життя їхнє було святе і Богу угодне, тому що їм подарувалась Дочка, Святійшая зі святих, більше всіх догодивша Богу і Херувимів Чеснійша. Так! В той час на землі не було людей більше приємних Богу, як Іоаким і Анна. Як Сам Господь воплотився від Святішої Пречистої Матері,так і належало, щоб і мати Господа походила від святих і чистих батьків.

Царі земні носять одяг із золотих тканин, а не з простої тканини, так і Цар небесний захотів мати Матір Свою, одягнувшись в тіло Її, як в царську порфіру, не від звичайного і стриманого подружжя, а від ціломудрених і святих. Це саме ми бачимо з древності в святій скінії, яку Бог повелів Мойсею зробити із багряниці, червлениці, і вісона. Діва Марія, вмістивши в Себе Бога, Якому належало «пожыть с человеки», означала скінію, як сказано: «се скиния Божыя с человеки и вселится с ними!» Багряниця, червлениця і вісон, з яких зіткані були покров і завіси скінії, були образом батьків Божої Матері і означали їх целомудріє, стриманість і досконале життя.

Тільки цьому подружжю Боже повеління визначило бути довгий час бездітними, щоб в самому зачатті і народженні Пречистої Діви явилась і сила благодаті Божої, і в честь Народженої, і гідності народивших! Вони прийняли подобу Св. патріарха Авраама і дружини  його, благочестивій Сарі, яка родила Ісаака в старості, по промислу Божому. Тільки ми говоримо не сумніваючись, що Іоаким і Анна були більші і вищі Авраама і Сари, як і Діва Марія – вище Ісаака. Однак, до такої висоти святості дійшли вони не скоро, а важкою працею, постом і молитвою.

Радість приходить після печалі; почесть – після безчестя.Так було і з благочестивими батьками Пресвятої Діви перед народженням, їм довелось проходити печаль і безчестя, безпліддя і бездітності. За поняттями того часу, бездітність вважалася тяжким покаранням, особливо тому, що нащадкам Давида була надана надія стати знаряддям спасіння людського роду через народження обіцяного Месії.

Пройшло 50 років їхнього шлюбного життя, а вони терпіли паплюження через бездітность. За  законом, якого дотримувалися фарисеї, Іоаким мав право вимагати розлучення за неплідність дружини, але Іоаким – чоловік праведний, любив і поважав дружину свою Анну за її незвичайну кротість і високу чесноту, не хотів розлучатися з нею .

На велике свято вони мали звичай ходити в Ієрусалим. До дня обновлення храму прийшов Іоаким, щоб разом з іншими своїми співвітчизниками принести жертву, але архієрей відхилив принесення Іоакима.

Від великої печалі не захотів вже він вертатися в дім свій, і пішов в пустиню, до пастухів своїх стад, де став гірко плакати за свою бездітність. Він згадав про святого Авраама, якому в старості Бог подарував сина і почав сумлінно молитися Господу.

Також і дружина його, залишившись вдома , плакала невтішно, почувши, що архієрей не хотів прийняти їх дар черек непліддя і що чоловік в великій скорботі покинув її і пішов в пустиню. Залишившись одна, пішла в свій сад, сіла під лавровим деревом, піднявши очі до верху, побачила на дереві пташине гніздо з маленькими пташенятами. Тут скорбота її ще більше збільшилась і вона стала викрикувати: «На жаль, мені окаяній, грішнішій із всіх дочок Ізраїля перед всіма жінками приниженою! Другі носять на руках дітей своїх і ними втішаються, а я одна залишена такої радості; від других приймаються дари в церкві Божій, я одна відкинута від церкви Бога мого. На жаль! З ким я можу зрівняти себе? Ні з пташенятами небесними, ні з звірями! Вони приносять тобі плід свій, Господи, а я залишають безплідною. Навіть з землею не можу зрівняти себе, тому що вона проростає і приносить плоди свої Богу, благословляє Отця небесного. Я одна бездітна на землі! Горе, горе мені, Господи !…Ти, Який Сарі подарував сина в глибокій старості, Ти, Який відкрив утробу Анни, матері Самуїла, пророка Твого, зверни увагу на мене і почуй молитву мою, Адонаї Саваоф! Ти знаєш, як між нами ганебне бездіття. Сам зціли хворобу серця мого, відкрий окови мого непліддя, народжене від мене принесемо в дар тобі, благословляючи і прославляючи всещедре твоє милосердя!»

Плакаючій і ридаючій Анні явився ангел Господній і сказав: «Анно! Почута молитва твоя, зітхання твоє пройшло крізь хмари, і сльози твої дійшли до Господа. Ти зачнеш і народиш Дочку благословенну! Заради Неї благословляються всі народи земні, Її дається спасіння всьому світу, і Вона назветься Марією!»

Анна, почувши слава Ангела, поклонилась Господу і сказала: «Живий Господь Бог ! Якщо в мене буде дитя, то віддам його Господу на служіння».

В той самий час і святому Іоакиму явився ангел в пустині і сказав: «Іоаким! Бог почув твою молитву, і дарує тобі благодать свою. Дружина твоя Анна зачне і народить тобі Дочку, і Її народження принесе радість всьому світу. Іди в Ієрусалим, в храм Господній, там у золотих воріт, найдеш дружину твою Анну: її сповіщено теж саме!» Здивувався цій звістці ангела, славлячи і дякуючи Богові серцем і устами за велике милосердя, Іоаким поспішив в храм Господній і там по словах ангела у золотих воріт найшов Анну, возносячи молитву Богу. Вони повернулись з святого храму в дім свій, і Анна зачала в 10 день грудня.

8 вересня Анна народила дочку Пречисту і Преблагословенну Діву Марію, про народження Якої возвеселились земля і небо.

У згадку Різдва Пресвятої Богородиці з давна встановлене Церквою свято, ще в IV ст. Рівноапостольна Єлена збудувала храм в честь і пам’ять народження Матері Божої. Свято це велике і дванадесяте: цей празник всесвітньої радості, тому що Богородицею весь рід людський обновився і печаль праматері Єва змінилася в радість. Амінь.

свящ. Іоанн Кузьмінський,

настоятель храму на честь святителя

Іоанна Милостивого села Любче

(Копачівський благочинний округ).  

Вас може зацікавити

Господь кличе, а чи ми чуємо? Роздуми над Євангельською подією

Редактор Головний

Проповідь у неділю 12-у після П’ятидесятниці

Редактор Головний

Не збираймо скарбів для себе, а багатіймо в Бога: проповідь у неділю 26-у після П’ятидесятниці

Редактор Головний