Слово духівника Київських духовних шкіл архімандрита Маркела (Павука).
«Слово про хрест є безумством для тих, що гинуть, а для нас, які спасаємося, це – Божа сила» (1 Кор. 1:18). Такі слова з Апостола ми чуємо на свято Воздвиження Хреста Господнього.
Дійсно, є різні уявлення про хрест. Для більшості людей хрест – це символ християнства, прикраса Церкви. Дехто носить хрест як амулет. А хтось його цілком відкидає, оскільки вважає ганебним знаряддям страти Христа.
Насправді хрест не лише символ, прикраса, знаряддя, а засіб нашого спасіння. Церква називає його Чесним, Животворним, непереможною зброєю у битві з дияволом. І справді, усі добрі зміни в нас та нашому житті відбуваються завдяки хресту. Маємо на увазі, передусім, не зовнішнє носіння хрестика, а внутрішню роботу, спрямовану на розвиток чеснот терпіння, жертовності, смирення, милосердя, мужнього обстоювання правди. Саме це є носінням хреста.
Навпаки, коли виявляємо нетерпіння, не стримуємо своїх душевних емоцій та тілесних пристрастей, лінуємося, чекаємо відплати за добро, яке робимо, хизуємося ним і водночас є нечутливими до чужої біди, виявляємо малодушність і страх, не бажаємо слухати одне одного, боїмося стояти за правду, тоді ми відкидаємо хрест, хоча видимо його носимо.
Тих, хто носить хрест, завжди переслідують. Наші прадіди та прабабусі ще пам’ятають, як безбожники зривали хрести з храмів, перетворювали їх на музеї атеїзму, кінотеатри, в’язниці, овочеві склади, тракторні станції, а більшість просто зрівнювали із землею.
Нині у нашій державі, попри тиск націоналістів і політиканів, слава Богу, храми відновлюють, будують багато нових. Разом з тим у деяких країнах Європи через малолюдність та нестачу коштів на утримання храмів їх добровільно починають використовувати як кафе-бари, концертні зали, атракціони або руйнують, щоб звільнити місце під забудову.
Причиною цього явища є також боротьба з хрестом, хоча й замаскована, люди не усвідомлюють цього. Більшість хоче жити по своїй волі, а не по волі Божій, не дотримуючись заповідей Євангелія. Люди більше покладаються на власну освіченість, матеріальне забезпечення, ніж на Бога. До Нього звертаються лише у крайніх випадках, тоді, коли виникають складні ситуації у житті.
Ось молоде подружжя – спочатку між ними була велика любов, але згодом вони втрачають інтерес одне до одного і стають чужими. Ось два брати, між якими за природними родинними зв’язками мала б бути любов і взаємопідтримка. Однак чим дорослішими вони стають, тим більше між ними зневаги та ненависті.
А ось підприємство, на якому завдяки мудрому керівництву й самовідданій праці всіх працівників панує злагода, процвітання й добробут, проте через якийсь час усе руйнується й люди змушені шукати нову роботу. В чому причина цих негараздів? Це сталося через те, що люди почали допускати в своє серце самолюбство, гординю, сріблолюбство, лінь, тобто знехтували хрестом Христовим. Щойно хрест займає своє місце, усе оживає: «Милість та правда спіткаються, справедливість та мир поцілуються» (Пс. 84:11).
Ми переживаємо час, коли між людьми швидко тиражуються підозрілість, зневага, ненависть, страх. Щодня чуємо про проблеми, конфлікти, катастрофи. Крім цього, чути постійні звинувачення всіх, починаючи від президента й закінчуючи прибиральницями. Однак не лише від чиновників, а й від кожного з нас залежить зменшення зла. Для цього усім нам треба взяти хрест і піти за Христом на Голгофу, розіп’явши свої гріхи та злі пристрасті.
Отже, хрест для нас, християн, має бути не лише символом. Як повчає преподобний Єфрем Сирін, «Хрест – шлях заблудлим, надія християн, узда багатим, пам’ятник перемоги над демонами, поміч безпомічним, надія воїнів, заступник вдів, спокій скорботних, мета старців; Хрест – зброя вічна, мудрість невчених, проповідь апостолів, цнотливість дів; Хрест – безпека всесвіту; Хрест – знищення ідолів, сила безсилих, покров нагим; Хрест – воскресіння мертвих, жезл кульгавих, падіння гордих, перемога над дияволом; Хрест – надія тих, хто у відчаї, стіна тих, хто воює, суддя неправих, сторож немовлят; Хрест – світло тим, хто сидить у пітьмі, закон беззаконним, похвала мучеників; Хрест – радість ієреїв, спокуса іудеям, ліки хворим; Хрест – хліб голодним, провідник сліпим, утіха бідним, покаяння нестриманим; Хрест – учитель юнаків, керманич тих, хто плаває, батько сиріт; Хрест – порадник праведних, начальник начальників, свобода рабів, проповідь пророків; Хрест – основа Церкви, джерело спраглих… Приходить Хрест – і пекло зруйноване».
Амінь!