Тут є відсилання до архієрейського богослужіння. Приналежністю богослужіння єпископа є певного виду свічники з плетеними свічками. Тобто, дикирій (з грецької «двосвічник») і трикирій (з грецької «трисвічник»). Фактично тут знову є відсилання до накладання на себе хреста. Два складених пальця символізують подвійну природу Господа нашого Ісуса Христа. Він одночасно істинний Бог і істинна Людина. В цьому полягає Викупительний Подвиг Спасителя. Бог став людиною, щоб людина стала богом. Бог зійшов з неба на землю, щоб людину звести на Небо. За допомогою Боголюдськості Ісуса Христа відбувається усиновлення Господом кожної людини в потенціалі. Звідси і молитва «Отче наш».
Відповідно, три складених пальця в хресне знамення – це символ Святої Трійці: Отця, Сина і Святого Духа. Тому хресне знамення – фігуральний пластичний Символ віри. Точно так же, як дикирій – символ подвійної природи Христа і трикирій – символ Святої Трійці. Світло від цих вищезгаданих свічок, відповідно, символізує світло Боже, що просвіщає світ та дарує життя і перемагає темряву. Архієрей в богослужбовому відношенні в єпархії символізує собою Христа. Він, священство та вірні конкретної єпархії – це вже повнота Церкви. Без єпископа Церква неможлива. З неї вона починається. Тому на єпископа, в тому числі і в літургійному, богослужбовому сенсі, спочиває повнота благодаті Божої. І символом цієї повноти благодаті Всевишнього є благословення архієреєм під час богослужіння дикирієм і трикирієм народу Божого в храмі. Це немов би благословення Самого Бога.
Ієрей має цю благодать Божу, але не в повній мірі. Він отримує її в Таїнстві Священства від єпископа, який делегує йому свої повноваження хрестити, сповідати, здійснювати Літургію і т. д. Тому якщо Правлячий Архієрей в єпархії символізує собою Христа, то священики – Його святих апостолів.
Ієрей не має права служити з дикирієм і трикирієм. Це суто приналежність архієрейського богослужіння. Але один раз на рік, в Світле Христове Воскресіння і всю Світлу Седмицю, яка є безперервною Пасхою, він нібито отримує це право. Він служить за церковним Статутом майже всю пасхальну утреню, а також початок і кінець великодньої Літургії з хрестом і трісвечніком. Для зручності священнослужителя сьогодні вони з’єднані в одну фігуру: Розп’яття, перед яким поміщені три свічки. Чисто практично це зроблено для того, щоб священик міг ще здійснювати кадіння.
Символіка Розп’яття з трисвічником аналогічна символіці дикирія і трикирія, а також хреста. Розп’яття (Хрест) – символ Хресної Жертви, спокутний подвиг Господа нашого Ісуса Христа. Трисвічник з палаючими свічками – символ Божественного світла Святої Трійці, просвіщає світ, дарує йому життя і спасіння.
Чому ієрею дозволено використовувати на пасхальному богослужінні трисвічник – цей символ повноти благодаті Божої? Відповідь: заради самого свята, дуже велике свято – Свято свят і Торжество з торжеств. Сама Пасха, Світле Воскресіння Христове, укладає в собі повноту Божої благодаті, що виливається в світ.
У Великодньому посланні Блаженнішого Митрополита Київського і всієї України Онуфрія 2021 року наводиться цитата з творів святителя Григорія Богослова, яка дуже точно підкреслює значимість Світлого Христового Воскресіння: це свято «настільки перевищує всі торжества, не тільки людські й земні, але навіть і Христові і ті, що для Христа звершуються, наскільки сонце перевищує зірки».
Цікавою особливістю (але не є обов’язковою для трисвічника) є використання певної колірної гами свічок в пасхальному трисвічнику. Зелена, червона і золота (жовта) свічки. Вони, в принципі, схожі з квітами одягу Трьох Ангелів на іконі Святої Трійці преподобного Андрія Рубльова. Зелений – колір життя, колір Святого Духа, що дарує світу життя. Червоний – колір спокутного подвигу Господа нашого Ісуса Христа, Який пролив кров і приніс Себе в жертву за гріхи всього людства. Червоний – колір мучеництва. І золотий (жовтий) – колір Бога, сяйва Божества.
Отже, Великдень – це повнота любові Божої до занепалого людства і Його Отцівської милості. Фактично життя в Бозі і з Богом і є цим вічним Великоднем, Який, одного разу звершившись, не закінчується вже ніколи. Звернемося ж до світла, увійдемо в цю вічну безперервну Пасху, навчимося жити в ній. Тому що Христос посеред нас! І є, і буде!
Ієрей Андрій Чиженко