Зазвичай Церква справляється з цими переказами: деякі відкидає, деякі “воцерковляються”, оскільки навіть вигадані події можуть нести в собі повчальний зміст і тим самим виявляти якусь вищу істину. Але окремі народні перекази, що суперечать церковному вченню, час від часу спливають, незважаючи ні на що.
Зараз ми поговоримо про «трируку» версію відомої Богородичної ікони «Троєручиця».
Зустрівши зображення ікони Божої Матері «Троєручиця», недосвідчений глядач відчуває певне здивування.
Історія чудотворної ікони Божої Матері пов’язана з долею великого церковного піснетворця і автора догматичних трактатів преподобного Іоанна Дамаскіна (пам’ять 4/17 грудня). У VIII столітті,в період іконоборчої єресі преподобний Іоанн гаряче викривав єретиків, тим викликав гнів візантійського імператора Льва III Ісавра.
З цього часу і досі в Хіландарській обителі незмінно виконується свята воля Цариці Небесної: тут обирається не ігумен, а тільки намісник, який керує монастирськими справами.
Під час богослужіння він стоїть біля ігуменського місця,де знаходиться чудотворна ікона «Троєручиця». Прикладаючись до ікони, браття свято вірить, що отримують благословення від самої Богородиці, їх Небесної Ігумені.
Так переказують. І ікона, яка називається «Троєручиця» і зберігається в Хіландарському Афонському монастирі, вважається саме тією, перед якою молився святий Іоанн.
Можна сказати, що і переказ, і зв’язок преподобного Іоанна з афонською іконою — річ не беззаперечна. У істориків і мистецтвознавців тут знайдуться свої аргументи. Наприклад, можна відзначити, що афонська «Троєручиця» ніяк не належить до часу прп. Іоанна. Однак, по-суті, тут немає протиріччя.
За всю християнську історію зафіксовано безліч чудесних зцілень за молитвами перед тією чи іншою іконою. І досі в різних куточках християнського світу існує звичай в знак подяки підвішувати до ікони мініатюру у вигляді зціленого органу. Звичай, звичайно, не беззаперечний, тим більше, що такий же існував у античному язичництві. І все ж, це багато що пояснює.
Списки з чудотворної Хіландарської ікони множилися і поширювалися. Але копіювання не завжди гарантувало якісне виконання. І ось, через якийсь час з’явилися списки, на яких срібна накладна рука стала зображуватися як жива. А далі не особливо думаючий богомаз одягнув цю руку в богородичний мофорій. І цей варіант також бездумно поширився в безлічі копій.
Церква намагалася боротися з таким порушенням канону, Синод видавав укази, але звичку і марновірство важко викорінити. І навіть зараз, коли видано стільки книг з християнської іконографії, бездумні іконописці продовжують тиражувати безглузду третю руку. Але радує, що на тлі цих виробів зустрічаються і прекрасні зразки сучасного іконопису.