В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.
«Діва днесь Пресущого народжує, і земля вертеп Неприступному приносить, ангели з пастирями славословлять, і волхви з зіркою подорожують. Нас бо ради народилося Немовля, Предвічний Бог» (Кондак Різдва Христового).Такими словами Свята Православна Церква прославляє народження Христа Спасителя.
Щорічно ми з Вами, дорогі брати та сестри, згадуємо величну подію Боговтілення. Кожен старався підготувати себе до зустрічі з Немовлятком Христом: постом, молитвою, добрими справами. А саме головне – своїм щирим покаянням у своїх гріхах. Адже ми свідомі того, що тільки в чистоті свого серця ми можемо наблизитися до Бога. На Різдво Христове християни йдуть до храмів, щоб своїми молитвами, піснеспівами, колядками прославити Спасителя світу Іісуса Христа. Храм у цей день символізує і Вифлиєм, і ясла, і вертеп, де народився Христос.
Другий день після Різдва Христового є особливим тим, що присвячений для Пресвятої Богородиці – Матері Божої. І по особливому звучать піснеспіви на честь Діви Марії, яку ми, православні, шануємо як Заступницю роду християнського. У православному богослужінні широко відображено це шанування, благоговіння та любов до Матері Господа. Скільки є молитов, скільки є прекрасних слів, скільки є піснеспівів на честь Божої Матері, але до кінця неможливо виразити в словах тайну Богородиці: «Як нам іменувати Тебе, Благодатна? Небом? Бо Ти засяяла нам Сонце Правди. Раєм? Бо Тобою розквітнув нам цвіт нетління. Дівою? Бо Ти зосталася нетлінною.Чистою Матір’ю? Бо Ти носила на святих Твоїх обіймах Сина-всіх Бога. Його ж благай, щоб спас душі наші» (Богородичний 1-го часу).
«Богородиця» – найвище, безумовно, іменування Діви Марії. За богослужінням ми маємо можливість почути такі слова: «Без Отця Ти народила Сина, без матері від Отця народженого перше всіх віків».
У творах святих отців та вчителів Церкви вказується на прямий зв’язок між шануванням Марії як Богородиці та самим Втіленням Сина Божого Господа Іісуса Христа. Зокрема, святитель Григорій Богослов каже: «Якщо хтось не вірить, що Свята Марія є Богородицею, той відлучений від Бога».
Хто заперечує шанування Богородиці, той і заперечує істинність Боговтілення. Ми шануємо Марію? як Богородицю і тим самим підтверджуємо нашу віру в те, що Син Божий став Сином Людським/ Називаючи Пресвяту Діву Богородицею, ми сповідуємо, що вона народила по плоті саме Бога. Якщо ж не шануємо Марію, як Богородицю, то ставимо під сумнів істинність Боговтілення.
Святитель Кирил Олександрійський за правильне розуміння Боговтілення, водночас наполягав на іменуванні «Богородиця». Цим святитель підкреслює, що віра в Діву Марію як Богородицю є одночасно вірою в Христа як Бога, Який став людиною: «Хто не сповідує Еммануїла істинним Богом, і через це Святу Діву Богородицею, тому що Вона по плоті народила Слово, Яке було споконвіку в Бога Отця, Яке стало плоттю, хай буде анафема» (постанова 3 Вселенського Собору).
Дорогі брати та сестри! В ці святі дні, прославляючи нашого Бога, «Який заради нас, людей, і заради нашого спасіння зійшов з небес, і воплотився від Духа Святого і Марії Діви, і став людиною», будемо прославляти і Матір Божу Пресвяту Діву Марію. Хто шанує Матір, той шанує і Сина. Тому що між Матір’ю та Її Божественним Сином такі стосунки, про які преподобний Іоан Дамаскін каже: «Між Матір’ю та Сином немає жодної відстані».
О Царице Всехвальна, Мати Божа всеблага! Простягни богоносні руки Твої до улюбленого Сина Твого і Бога нашого, ублагай Його спасти і визволити всіх від загибелі вічної. Амінь.
Прот. Петро Базюк,
клірик храму Всіх Святих землі Волинської,
м. Луцьк.