Митрополит Антоній (Паканич) нагадав православним віруючим про головні догми Церкви, щоб уникнути помилок і зблукань.
Сьогодні кожен віруючий, будь то єпископ, клірик, мирянин, повинен чітко розуміти, у чому полягає головне завдання Церкви, в чому суть Її служіння, які Її головні догмати. Тільки так можна захищати істинне вчення Церкви від спотворення і зберігати догматичну єдність.
В іншому випадку наше богослов’я має всі шанси перетворитися на філософський гнозис.
Не що, а Хто
Істина не абстрактна, це не розмите поняття. Істина – це не що, а Хто. Істина є Сам Бог, нескінченно пізнаваний у Своїх діях і Той, хто безмежно відкривається нам.
І якщо до існування Церкви пізнання істини було неможливе, то з її створенням людина отримала таку можливість.
Церква – надсвіова і земна за своєю природою – єдина володіє повнотою істини. Тимчасовий світ не в змозі її вмістити.
Пізнання істини відбувається всім складом людини, а не окремими його частинами. Бог пізнається не в екстатичному стані і не сухим розумом, а тільки через духовно-тілесне єднання з Христом у Церкві.
Беручи участь в Євхаристії, людина може індивідуально вдосконалюватися, нескінченно зростати до Христа, поступово стаючи з Ним єдино-духовним і єдино-тілесним, роблячись при цьому носієм істини.
Церква незмінна
Церковні догмати незмінні і актуальні в усі часи. Вони поза часом.
Вчителі Церкви протягом усього існування християнства стверджують одні й ті ж догми, трактують Слова Божі – вчення Христа, інтегруючи їх в ту епоху, якій вони належать, відповідаючи на виклики часу і помилки.
«Як відступництво Ізраїлю, який побажав відновити земне царство, відкрило всім народам двері небесного Єрусалиму, так і на будь-яку оману цього світу Церква відповідає новим проявом благодаті, а на будь-яку єресь – новим твердженням істинного догмата, викладаючи його вустами віруючих, які виявляються як книжник, що навчений Царству небесному, подібний до того господаря, що з скарбниці своєї виносить – тобто Церкви – нове і старе, згідно з Євангельськими словами (Мф. 13, 52)», – писав Володимир Лосський.
За Святу Трійцю
Церква завжди бореться за чистоту вчення. Ми знаємо кілька основних періодів цієї боротьби.
Церква захищала істинне вчення про Бога-Пресвяту Трійцю від всіляких еллінських і гностичних сект і єресей аж до кінця IV століття, коли було затверджено догмат про Святу Трійцю отцями Церкви – святим Афанасієм Олександрійським і величезними зусиллями великих каппадокійців: Василія Великого, Григорія Богослова та Григорія Ниського.
Саме з тієї пори іпостасні властивості Пресвятої Трійці виражаються наступними визначеннями: у Отця – ненародженість, у Сина – народженість (від Отця), сходження (від Отця) у Святого Духа.
Особисті властивості суть властивості неповідомляємі, вічно залишаються незмінними, виключно належать тому чи іншому із Божественних Осіб. Завдяки цим властивостям Особи різні, і ми пізнаємо їх як особливі Іпостасі.
За істинного Бога і істинну Людину
З IV до середини IX століття Церква захищала догмат про Господа нашого Ісуса Христа, істинного Бога і справжню Людину, борючись проти несторіан, монофізитів та інших єресей.
Вселенськими Соборами був затверджений цей догмат за сприяння святого Кирила Олександрійського, святого Папи Лева Великого, святого Максима Сповідника, а також інших отців Церкви.
Закінчився даний христологічний період Торжеством Православ’я в 843 році.
Після вказаних періодів боротьби за чистоту вчення Христа Церква відстоювала догмати про Святого Духа, про Церкву, необхідні для віри в зішестя Святого Духа і для сподівання нашого обоження, що відбувається в Церкві.
Помилки
Не припиняються нападки на Церкву і сьогодні. З’являються нові помилки, спокуси або трансформуються старі екклесіологічні суперечки, що тривають вже більше 5 століть і не припиняються досі, стосуються природи Церкви.
Помилкові уявлення відводять людей від істинного розуміння Її природи, спотворюють догмати, стверджують доктрини, протилежні вченням Церкви, відривають людей від цілісності Церкви, змушують боротися з Її природою і Її вченням.
До чого призводять подібні помилки, нам показано на прикладі релігійного життя західних християн.
Філіоквістське вчення – змішання іпостасей Отця і Сина – призвело до згубних перешкод на шляху спасіння.
Святий Дух більше не є для них джерелом життя, її основою, життєдайною енергією, що дарує свободу і обоження.
Христос не є більш Дверима, через яку сини Церкви ввійдуть і вийдуть і знайдуть пажить Святого Духа, згідно зі словами Господа (Ін. 10: 9).
Єднання з Христом виявилося неможливим – Римська Церква стала посередницею і перешкодою між Христом і своєю паствою, а Римський Патріарх – Його намісником на землі, джерелом всієї церковної влади і єдиним непогрішним виразником всієї повноти Церкви, що зафіксовано в 1870 р. встановленням догмат про папську непомильність.
Але люди забувають, що вони без Бога ніщо, а без Його Церкви позбавлені шляху спасіння.
Вони не можуть вийти за межі немічних людських сил і розуміння.
Це можливо виключно в Дусі Божому і Силі Божій.
Проти природи
Тільки своїм розумом ніхто не може осягнути природу Бога і Його Церкви. Тому, покладаючись тільки на себе, люди і роблять помилки. Скільки разів національна ідея намагалася поглинути Церкву, зробити Її «своєю», змішатися з нею, скільки держав прагнуло розчинити і розбавити Її своїм духом.
Але Церква завжди була непорушна в своїх догматах і незмінна в своїй природі: Божественній і людській.
І людське не може превалювати над Божественним. Ці природи співіснують і доповнюють одна одну в гармонії, заповіданою Самим Господом.
У Церкві існують змінні речі, традиції, тому що Церква – живий організм, а значить реагує на зовнішні зміни.
Але також є речі незмінні ні за яких обставин.
Ось в цьому нерозділенні даних понять і непорозумінні і лежить більшість сьогоднішніх помилок і проблем.
Життя Церкви виникає від Святого Духа, і марно шукати джерело живлення в зовнішньому колі – в державному, політичному, науковому, соціальному, культурному…
Важливо пам’ятати про минулі помилки.
Не забувати, що головний орієнтир в нашому житті – Господь Бог, до Якого ми і повинні з усіх сил прагнути.
А за цей щирий порив Бог зміцнить нас в будь-якій ситуації і розкриє істину в рятівній для нас повноті.