10.7 C
Lutsk
Середа, 24 Квітень, 2024
Всі новини Творіння святих отців

Вступимо у боротьбу, яка вже перед нами, – про подвиг Великого посту

Возлюблені, взявшись за піст, шукатимемо допомоги небесних і Божих заповідей, знаючи, що переможемо ворогів лише тоді, коли переможемо самі себе. У нас самих знаходиться безліч суперечностей, і тіло наше бажає противного душі духу, і дух повстає на плоть.

Якщо в цій битві перемагає похоть тіла, то дух втрачає свою гідність і отримує величезну шкоду, пікоряючись тому, ким повинен керувати. Але ж якщо душа слідує за своїм провідником, то насолоджуючись небесними дарами, відкидає спокуси земних задоволень і не дозволяє гріху царювати у своєму смертному тілі.

У такому випадку розум утримує за собою першість, яка йому й належить по чину, а силу його похитнути не може ніяка спокуса, і тоді людина знаходить справжній мир та справжню свободу, при якій тіло керується духом, а дух підчиняється Богу.

***
Християни, ми вступили в Чотиридесятницю, тобто приступили до більш кропітливого служіння Богу, тому що ми ніби перед подвигом в ім’я служіння готуємо себе до протидії дешевним спокусам, тому повинні розуміти, що чим більше зусиль ми прикладатимемо заради свого спасіння, тим більшим нападкам і спокусам зі сторони наших неприятелів ми будемо піддаватись.
Але ж Той, Хто бореться з нами, сильніший за того, хто проти нас, і ми стаємо сильнішими завдяки Тому,  на Чию силу надіємось, бо Господь попустив спокуснику випробовувати Себе для того, щоби ми отримували напоумлення від прикладу Того, з Чиєю допомогою захищаємось.
***Не може бути ніякої благочестивої справи без спокуси, віри без випробування, протидії без ворога, і перемоги без битви. Наше земне життя проходить повз безліч спокус і духовних війн, тому якщо хочемо уникнути спокуси, повинні бути уважні, якщо хочемо перемагати, повинні вступати у битву. Мудрий Соломон каже: Сину, приступаючи до служіння Богу, приготуй душу твою до спокуси.***Християни, наставлені духовними повчаннями, у повній бойовій готовності приступаємо до подвигу боротьби. А тому прислухаємось до слів Апостола: наша боротьба не проти крові і плоті (тобто не проти людей). Наша боротьба проти володарів, проти правителів світу цього, проти духів злоби піднебесних. І не ігноруватимемо того, що ці вороги наші сприймають як направлене проти них все те, що ми робимо заради власного спасіння, і тим самим, направляючись до добра, ми кличимо на війну свого неприятеля.***Тому християни прокиньтесь, підперезавшись словами апостольськими: “чресла ума вашего истиной и обув ноги ваши в готовность благовествовать мир, а паче всего возьмите щит веры, которым возможете угасить все раскаленные стрелы лукавого; и шлем спасения возьмите, и меч духовный, который есть Слово Божие”.

Подивіться, якими могутніми знаряддями, яким непереможним захистом озброює нас непереможний Вождь і Наставник християнського війська. Він підперезав помисли наші перев’яззю чистоти, обв’язав ноги наші сандалями миру, бо воїн без захисту і обладунків скоро перемагається на полі бою безсjоромним спокусником, а не прив’язавши сандалі? миру скоро перемагається змієм. Щит віри дається для захисту всього тіла, шолом спасіння вдягається на голову, а меч дається у праву руку, щоб духовний борець не тільки був позбавлений порань, але для того, щоб і зміг нанести рани ворогу.

***

Християни, маючи таку зброю, без трепету і зупинки вступимо в бій, який ми маємо пройти, і перебуваючи на полі посту, не обмежуватимемось лише утриманням в їжі. Немає користі від того, що тіло худне, а сила духа не посилюється: послаблюючи зовнішню людину, ми повинні відроджувати внутрішню, звільнивши тіло від тілесного насичення, випробуваннями ми повинні укріпляти свій духовний розум. Нехай кожна християнська душа не спить і суворо випробовує помисли свого серця, боячись того, щоби у ньому не посилились непорозуміння та похоть тілесна. Нехай чистота проганяє нестриманість, а світ істини – пітьму полону гріховного. Нехай смириться високодумство, одумається гнівливість, поламаються стріли гріха, приборкається злослів’я. Нехай припиниться злопам’ятство і всі образи забудуться.

***

Якщо ж в комусь небудь підніметься спрага помсти, або він віддасть свого неприятеля в тюрму чи зв’яже оковами, то нехай такий поспішить не тільки невинного, але і гідного покарання визволити з неволі, щоби тим самим була виконана заповідь з молитви Господньої, котра говорить: прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим. Це прохання Господь виділив окремою настановою, ніби в ньому вміщається весь сенс молитви: якщо прощатимете людям гріхи їх, то простить і вам Отець ваш Небесний, а якщо не прощатимете людям гріхи їх, то й Отець ваш не простить вам гріхів ваших.

***

Будемо прощати, щоб і нам прощали, не станемо відмовляти в милості, про яку просимо, молячись про відпущення гріхів, не стремитемимось до помсти. Не пропустимо мимо вух крику і стогону нищого, будемо готові подавати милостиню тим, хто цього потребує. І якщо хто-небудь з допомогою Божої благодаті стремиться до цієї досконалості, то він гідно проходить святий піст.

***

Саме у тому і ховається праведність досконалих, щоби ніколи не рахувати себе досконалими, не сходячи зі шляху росту духовного, поки ще не погсане стремління, поскільки там, де пропадає стремління до досконалості, приховалась небезпека духовної деградації, охолодження. Ніхто з нас, християни, не володіє такою досконалістю і святістю, щоби не могти стати ще більш святими та досконалими.

***

Що може бути більш сприятливим за цей час? Що може бути більш спасительним цих днів, у які оголошується війна пристрастям та порокам і примножуються чесноти? Тобі, християнська душа, зважаючи на підступи ворога твого спасіння, слід пильнувати, аби підступному спокусителю не відкрилося вразливе місце. Ти повинна бути ще більш уважною та тверезою, оскільки саме це більше всього ненависне твоєму ворогові. Нині стародавнє панування його скинуто у всьому світі та розкрадені незліченні посудини вкраденого.

***

Шаленіє від люті безбожний ворог, позбавлений своїх трофеїв, та прагне здобути нову здобич, оскільки залишився без старої. Він невпинно захоплює овець, якщо знайде таких такими, що безпечно блукають поза святими стадами, і, спокушаючи їх насолодами та розкішшю, розбешує звичаї, запалюючи гнів, підживлюючи ненависть, знущаючись над стриманням та пробуджуючи ласолюбство.

***

Отож, возлюблені, оскільки ми навчені Визволителем нашим, що не хлібом один буде жити людина, але всякий словом, яке виходить з вуст Божих, то християнському народу, який утвердив себе в стриманні, слід шукати наситнення швидше у Слові Божому, аніж у хлібі тілесному. Тому з побожною готовністю та піднесеною вірою сприймемо торжество постування та будемо святкувати його не однією тільки відмовою від посту, а щедрістю та милосердям, щоб стати тими, про кого Сама Істина говорить: блаженны алчущие и жаждущие правды, ибо они насытятся.

***

Нехай будуть благочестиві діяння насолодою нашою, наповнимося їжею, яка годує нас для вічності. Порадіємо, роблячи добрі справи для бідних, яких наситять наші пожертви. Насолодимся, роздаваючи одяг тим, чию наготу ми покрили необхідним їм одягом. Полегшимо своєю турботою скорботи вмираючих, немочі хворих, тяготу вигнанців, самотність сиріт та сум покинутих вдов, і нехай не залишиться нікого, хто би потребував допомоги, хто не був би вдоволений.

***

Возлюблені, саме у цьому вдосконалені чеснот – знаки очікуючих нас вінців, для здобуття яких немає потреби спустошувати свої житниці та витрачати гроші. Для цього вимагається лише відкинути розбещеність, відріктися від пияцтва та приборкати плотські похоті стриманим життям. Замість ненависті у нас повинна бути любов, замість ворожнечі – мир. Гнів повинен бути приборканий смиренням, а образи – прощені покірливістю, і, зрештою, звичаї і господарів, і рабів повинні бути такими, що влада перших стала б більше м’якою, а покірність других – більш шанобливою.

***

Нехай будуть прощені образи, знімуться кайдани, припиняться образи, щоб священне свято Божественною милістю та людським милосердям усіх визволило від гріхів та дарувало радість з допомогою Господа нашого Іісуса Христа, Який як превічний Бог з Отцем і Святим Духом перебуває та царює во віки віків. Амінь.

Святитель Лев Великий

Джерело 

Вас може зацікавити

1 листопада 2022 року – календар з повчанням

Редактор Головний

30 вересня 2021 року – календар з повчанням

Редактор Головний

Напередодні Вербної Неділі архієпископ Нафанаїл звершив всенічне бдіння у кафедральному соборі. ФОТО

Редактор Головний