-1 C
Lutsk
Понеділок, 30 Березень, 2020
Основи православ'я Публікації Творіння святих отців

Три євангельські заповіді від прп. Амвросія Оптинського, необхідні для спасіння

Митрополит Антоній (Паканич) про мудрі настанови святого старця Амвросія Оптинського.

Захоплююча справа – читати листи і щоденники відомих людей, залишені ними і збережені для нащадків. Вони дозволяють стикнутися з внутрішнім світом іншої людини, проникнути в її думки, поринути в роздуми, разом з ним сумніватися і міркувати, ставши певною мірою учасником далеких подій.

Мені довелося читати досить листів і щоденників письменників, богословів, праведників і святих, але ніякі листи не справили на мене такого враження, як листи преподобного Амвросія Оптинського. Живе слово святого подвижника, настанови і батьківські поради поміщені у численних листах до мирян і чернецтва.

Кількість відповідей і їх діапазон вражає – від побутових і дрібних до високодуховних. Святий міг смиренно опускатися до рівня того, хто питає, допомагаючи вирішувати прості, суєтні завдання, і лагідно піднімався в своїх судженнях (при необхідності) до незбагненних для людського розуміння висот.

Простота поєднувалася в ньому з глибокими знаннями догматів Церкви, святоотечеських праць. Кожному він давав необхідне: прості істини – простим людям, високорозумні бесіди – з спраглими до таких.

Один з його листів мирянам якраз містить в собі і простоту, і найвищу глибину. Лист називається «Як наслідувати Богові».

Святий наводить на початку письма слова апостола Павла: «Отже, будьте наслідувачами Богові, як улюблені діти» (Еф. 5:1), далі – три євангельські заповіді, виконуючи які християнин вчиться наслідувати Богові і таким чином рятується.

«Будьте ж милосердні, як і Отець ваш милосердний…»; «Наказує сходити сонцю Своєму над злими й над добрими, і дощ посилає на праведних і на неправедних» (Лк. 6:36; Мф. 5:45)

Ця заповідь, за словом преподобного Амвросія, говорить про те, що людина зобов’язана бути жалісливою і милосердною з усіма, не розділяючи людей на гідних і негідних. Їй також слід бути поблажливою до недоліків і гріхів інших, прощати, не тримати образ, що б не сталося.

Строгі вимоги у християнина повинні бути передусім з самого себе.

Другою рятівною заповіддю преподобний називає слова апостола Петра:

«Як слухняні, не застосовуйтеся до попередніх пожадливостей вашого невідання, але за Святим, що покликав вас, будьте й самі святі в усім вашім поводженні, бо написано: Будьте святі, Я бо святий» (1 Пет. 1:14–16)

Тут святий робить акцент на тому, що людині потрібно зберігати цнотливість і чистоту не тільки щодо блудної пристрасті, але також і щодо інших пристрастей, «тому що і заздрість, і ненависть, і злопам’ятство також складають нечистоту душі».

«Будьте досконалі, як досконалий Отець ваш Небесний» (Мф. 5:48)

У третю заповідь старець Амвросій вклав ключ до спасіння. Заповідь про смирення. Спасіння недосяжне без смирення. Досконалість – вінець смирення.

Досконалість християнська, за словом святого Ісаака Сирина, полягає в глибині смирення.

Фарисей був відкинутий Богом за підношення над іншими, хоча і не був схильний до вади, як він сам про себе свідчив. Тому слід пам’ятати слова Господа: «Так і ви, коли зробите все вам наказане, то кажіть: Ми нікчемні раби, бо зробили лиш те, що повинні зробити були!» (Лк. 17:10).

В кінці листа преподобний Амвросій каже, що заповіді Божі не мають дна, вони глибокі і до кінця незбагненні: «Як би хто-небудь із християн не був сильний і точний у виконанні християнських своїх обов’язків, це виконання його і духовне роблення, слова святих отців, може уподібнюватися тільки малої купелі, або найменшому озерцю; заповіді ж Божі подібні великому морю, як і святий пророк Давид говорить: ‟Твоя заповідь вельми широка‟ (Пс. 118:96). Перед цією-то широтою мимоволі змирилися і великі святі, називаючи себе землею і попелом, і вважаючи себе гіршими всякої тварі. Або, як висловився наймудріший з апостолів, святий Павло: ‟забуваючи те, що позаду, і спішачи до того, що попереду, я женусь до мети за нагородою високого поклику Божого в Христі Ісусі. Тож усі, хто досконалий, думаймо це” (Флп. 3:13–15)».

Кожен знайде в листах святого відповіді на питання, які його хвилюють. А тим, хто прагне наслідувати Бога, варто прислухатися до мудрих порад преподобного Амвросія Оптинського, які викладені у смиренному листуванні старця зі світом стражденних і шукаючих Бога сердець.

Записала Наталя Горошкова

Вас може зацікавити

Міфи і правда про соборування

Редактор Головний

Церква – неподільна, чи ж можна вважати її сьогодні розділеною?

Редактор Головний

Любов до Бога та ближнього – дві заповіді, які становлять основу життя

Редактор Головний