В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!
У сьогоднішній день Свята Православна Церква урочисто святкує велике дванадесяте свято, яке у церковній традиції має кілька назв: Святе Богоявлення, Хрещення Господнє і Просвітлення.
Сьогодні кожна віруюча людина переживає особливу зустріч, зустріч людини зі своїм Творцем. Ще зовсім недавно ми з вами переживали іншу, земну зустріч людей, які були уособленням усього роду людського від пастушків до вчених мудреців, що прийшли поклонитись новонародженому Спасителю. А вже в сьогоднішній – ми зустрічаємо Спасителя, який досягнув дорослого, тридцятирічного віку та згідно старозавітній традиції отримав право проповідувати та повчати.
Господь виходить на берег річки Іордан для привселюдного служіння та виконання своєї місії. Поруч із Господом сьогодні ми також бачимо й Іоана Хрестителя, постать якого часто згадується у Євангельських подіях і добре відома для кожного із нас. Церква називає його пророком, Предтечею і Хрестителем Господнім.
Іоан Хреститель відразу помічає Ісуса Христа, виділяє Його із натовпу, і промовляє: “Ось Агнець Божий, Який бере на себе гріхи світу” (Ін. 1, 29). Саме на берегах Іордану Господь приймає хрещення, до якого закликав пророк Іоан. Хрещення в покаяння, де символічне омивання тіла знаменувало рішуче бажання та готовність очиститись від гріха та змінити своє життя. Спаситель смиренно схиляє свою голово перед тим, хто був посланий перед ним, посланий, щоб приготувати скам’янілі серця людей старого Завіту до приходу Месії.
Ми не можемо не дивуватися тому, що відбувається на Йордані. Господь приходить сповнити весь Закон. Безгрішний приймає гріхи світу та погружається у води Іордану. Вода чиста, але приймає Найчистішого й освячується та очищується. У богослужбових книгах, що описують цю подію, ми читаємо, що море побігло, і Йордан, повернувся назад.
Ця зустріч відбувається у досить символічному місці, на березі тієї ж річки, де багато століть тому єврейський народ готувався перейти з довготривалого єгипетського рабства в обіцяну Богом землю. Сорок років в пустелі знадобилось єврейському народу, щоб очиститись від гріха. І ось Іоан знову кличе у пустелю, знову кличе на берег річки Іордан, який, як і у часи Моісея стає місцем переходу, місцем порятунку, втім не від рабства та насилля, а від гріховного поневолення, місцем переходу від непотрібного життя до покаяння та твердого рішення змінити своє життя. І ось ці пустельні пагорби стають місцем, де людина знову може відчути себе вільною, відчути Божу благодать. На цю зустріч приходить і сам Спаситель. На зустріч, яка поєднує і водночас є рубежем двох завітів Старого та Нового.
В сьогоднішній день, урочисто вшановуючи цю подію, Церква закликає нас звільнитись від тягарів гріха. Закликає подивитись якомога глибше у свою душу, щоб викорінити ті гріховні звички, які за багато літ пустили глибоке коріння у нашому житті. Недаремно перед людиною, яка викорінює гріх з свого життя, Господь все більше і більше відкриває велич створеного ним світу. Недаремно сьогоднішній день називається днем Богоявленням. Адже саме в цей день Бог являється перед людиною. І той, хто прийшов очистив свою душу від гріха, стає гідним побачити самого Бога.
Побачити Бога Єдиного в трьох іпостасях в образі Пресвятої Трійці. Господь повстає перед людиною, як Син, що приймає хрещення від Іоанна Хрестителя, як Отець, голос Якого лунає з неба, і як Дух Святий, який набуває образу голуба, що сходить на Спасителя.
Образ Пресвятої Трійці привідкриває перед нами одну з найголовніших умов для нашого спасіння. А саме – через єдність з Богом та отримання благодатних дарів у таїнстві хрещення кожна людина закладає міцний фундамент та гарну основу для спасіння своєї безсмертної душі.
Вітаю вас, дорогі брати та сестри, з цим великим та радісним святом. Нехай милосердний Господь в цей святковий день своєю любов’ю щедро благословить кожного з нас та допоможе через покаяння та твердий намір змінити своє життя, наслідувати Царство небесне. Амінь.
Прот. Андрій Шевчук,
клірик кафедрального собору
Всіх Святих землі Волинський
(Луцький кафедральний округ)