8.9 C
Lutsk
П’ятниця, 19 Квітень, 2024
Всі новини Основи православ'я

Чому перед Петровим постом установлена загальниця

Шлях Церкви – це завжди “золота” середина. Усе в Ній гарномонійно, усе в ній вивірено до найменших подробиць. Усе в Ній веде з Божою допомогою людину до спасіння. Так і з седмицями-загальницями (від слова “сім”, сім днів тижня).

Загальницею називається тиждень, у якому немає одноденних постів у середу та п’ятницю, коли можна споживати всі продукти. Виключенням є загальна Сирна седмиця перед Великим постом, коли Своїм Уставом Церква поступово виробляє у людини звикання до посту, полегшуюючи її раціон. Загальні седмиці встановлені, щоб досягти кількох цілей, так би мовити, у комплексі. З одного боку – у продуктовому відношенні накопичити сили на піст або, навпаки, трохи втішитисять після тривалого посту, як, наприклад, на Світлій седмиці або святках. З іншого боку – дати людині можливість розслабитися перед довгим та посиленим подвигом: своєрідний привал перед походом або боєм. З третього боку – не дати нам можливості впасти у спокусу та думати про себе, що ми “великі” постники та аскети.

Загальних седмиць у церковному роковому календарі всього п’ять:

1. Святки – з Різдва до Хрещення, з 7 до 18 січня (це не седмиця, а 11 днів).

2. Митаря і фарисея – за два тижні до Великого посту.

3. Сирна (масляна) – тиждень перед Великим постом (дозволяються всю седмицю яйця, рибне і  молочне, але уже без м’яса).

4. Пасхальна (Світла) – неділя після Пасхи.

5. Троїцька – неділя після Трійці (неділя перед Петровим постом) –  у цьому році припадає на інтервал з 5 по 11 червня.

Якщо говорити конкретно про загальну седмицю після Дня Святої Трійці, то вона пов’язана ще й з тим, що П’ятидесятниця за своїм значенням прирівнюється з Пасхою. Ми святкуємо та радіємо, що нам, православним християнам, відкрилося Третє Лице Святої Трійці – Святий Дух, Який щедро вилився на апостолів, утвердивши Церкву, та продовжує виливатися і на нас, грішних.

Вказівку про загальну седмицю після Дня Святої Трійці ми знаходимо в апостольських постановах: “Після П’ятидесятниці святкуєте одну седмицю, а потім постіться; справедливість вимагає і радіти після прийняття дарів від Бога, і поститися після полегшення плоті“.

Що ж стосується причастя Святих Христових Таїн у Троїцьку загальну седмицю, то вони регулюються документом “Про участь вірних у Євхаристії”, який був прийнятий на Архієрейській Нараді Руської Православної Церкви, яка проходила 2-3 лютого 2015 року. Там написано наступне: “Особливий випадок у відношенні практики підготовки до святого причастя складає Світла седмиця – неділя після свята Пасхи Христової. Древня канонічна норма про обов’язкову участь усіх вірних у недільній Євхаристії в VII столітті була поширена і на Божественній літургії всіх днів Світлої седмиці: “Від святого дня Воскресіння Христа Бога нашого до Неділі Нової, під час всієї седмиці вірні повинні у святих церквах безперестанно вправлятися у псалмах та співах духовних, радіючи та святкуючи у Христі, і читання Божественних Писань слухаючи, і Святими Тайнами насолоджуючись.

Бо таким чином з Христом разом воскреснемо і вознесемося” (66-е правило Трульського Собору). З цього правила ясно видно, що мирян закликають причащатися на літургіях Світлої седмиці. Маючи на увазі, що на Світлій седмиці Устав не передбачає посту і що Світлій седмиці передує сім тижнів подвигу Великого посту та Страсної седмиці, – слід визнати цьому канонічному переданню практику, яка склалася на багатьох приходах Руської Православної Церкви, коли християни, які дотримувалися Великого посту у період Світлої седмиці приступають до святого причастя, обмежуючи піст неспоживанням їжі після півночі. Аналогічна практика може бути поширена на період між Різдвом та Богоявення. Тим, хто готує себе до причастя у ці дні, слід з особливою увагою утримувати себе від непомірного споживання їжі та пиття”.

Десь теж саме можна сказати і про інші загальні седмиці, включаючи Троїцьку.

Будемо ж радіти та веселитися, і святкувати день народження Матері Церкви, і возвеличувати-славословити нашого Спасителя. Будемо ж з Божою допомогою збирати сили на Петрів піст, який у цьому році починається з 12 червня і триватиме до 12 липня. Цей піст не суворий. Можна їсти рибу, крім середи та п’ятниці. Але головне, звісно, сповідатися, причащатися Тіла та Крові Христових, відвідувати богослужіння, посилити молитовне правило, творити добрі справи. Адже піст – це маленький крок, з допомогою якого ми наближаємося до Бога.

Відповідає ієрей Андрій Чиженко

Джерело 

Вас може зацікавити

Проповідь у день свята спомину чуда Архістратига Михаїла, що сталося в Хонех

Редактор Головний

8 серпня 2023 року – календар з повчанням

Редактор Головний

У Неділю всіх святих Архіпастир звершив Божественну літургію у Свято-Покровському храмі Луцька

Редактор Головний