Субота, 22 Березень, 2025
Основи православ'я Публікації

Чому ми хрестимо немовлят без їхньої волі?

Багато словесних «каменів» кидається на поле православних саме у зв’язку з Хрещенням немовлят. Мовляв, ви ж говорите, що Бог не порушує вільну волю людини, так чому ж Ви порушуєте її? Младенець сам же не може обрати собі віру усвідомлено, почекайте, поки виросте, тоді він і прийме рішення.

Тут криється дуже тонкий підступ.

Кожен з батьків знає, що дітям взагалі багато чого в цьому житті не подобається. І багато робиться проти їхньої волі, але якщо не вжити заходів, дитина просто помре від холоду, голоду і хвороб. Я пам’ятаю, наприклад, що в ранньому дитинстві дуже не любив одягатися: всі ці колготки, вовняні светри і в’язані шапки! Майже кожен раз, коли мене тато з мамою одягали, я плакав і не хотів цього. Але якщо цього не робити, то взимку можна застудитися, отримати запалення легенів і померти без одягу на вулиці. Точно так само дай волю дитині – вона буде їсти одні цукерки, причому нестримно, багато і без зупинки. Якщо залишити все на самоплив, то діабет або діатез забезпечені. Часто нормальну їжу дитину треба змушувати їсти.

Я вже не кажу про лікарів. Чомусь, коли дитятко захворіє, ми його ведемо в лікарні, незважаючи на те, що воно кричить, б’ється в істериці і страшно не хоче туди потрапляти. Але ми його все одно туди ведемо проти його волі. Тому що, якщо не вилікувати з Божою допомогою хворобу, дитина помре.

Виходячи з цього, відкидаючи хрещення немовлят (дітей), ми є або дволикими фарисеями, заблудлими у власних релігійних теоріях, або майже атеїстами, які нехтують буттям духовного світу.

Адже первородний гріх – це страшне духовне захворювання, що спотворює природу людини, є в кожному, включаючи і немовлят. І позбутися від нього можна тільки в Таїнстві Хрещення. Євангельська бесіда Спасителя з Никодимом: «Ісус відповів: істинно, істинно кажу тобі: якщо хто не народиться від води і Духа, не може увійти в Царство Боже. Народжене від плоті є плоть, а народжене від Духу є дух» (Ін. 3:5, 6).

Чому при Хрещенні людина триразово занурюється у воду? У Хрещенні вода – символ очищення, але і символ землі (поховання). Помирає – ховається стара людина, первородний гріх вбивається в хрещенні. І також в цьому Таїнстві є триразове відновлення (підняття) охрещуваного. Це символ відродження, воскресіння, зцілення, народження нової людини, яка з’єднана за допомогою води й Духа зі Святою Трійцею, наскільки це можливо для нас. Народжується нова оновлена людина – духовна, небесна, очищена від первородного гріха, зцілена від нього.

Ми ж, відкидаючи Хрещення немовлят, уподібнюємося батькам, у яких, якщо дитина захворіє на грип, наприклад, відкидають його лікування, кажучи: «Нічого страшного, інфекція пройде, виросте і сам прийме рішення». Але інфекція може і не пройти. Цілком можливо, що вона посилиться і дитина помре від хвороби. Приблизно те ж і з духовним захворюванням – первородним гріхом. З роками він не пройде, але виросте, перетворившись в чудовисько, з яким вже дуже складно буде боротися. А Лікар тут все одно один – Господь наш Ісус Христос. І ліки одні – хрещення, як двері в Церкву.

Тим більше що сам Спаситель нас закликав до хрещення немовлят: «Приносили до Нього дітей, щоб Він доторкнувся до них, учні ж їм докоряли. Побачивши ж Ісус, обурився, і сказав їм: пустіть дітей приходити до Мене і не бороніть їм, бо таких є Царство Боже» (Мк. 10:13, 14).

До того ж, не хрестячи немовлят, ми не вводимо їх в життя Святого Духа. Зате диявол якраз не дрімає. Він і біси не сплять, пристрасно бажаючи відвести кожну людину в пекло. І нехрещена людина, тим більше дитина, може стати дуже зручною для нього жертвою. У нехрещеної людини може з’явитися невидимо-незримо (але від цього не менш страшно) зовсім інший учитель – сатана, який до повноліття навчить його такого, що за голову батько буде хапатися. І замість людини, яка бажає хреститися, сформується богоборець, котрого веде сатана. Такий варіант розвитку подій теж відкидати не можна.

Крім того, позбавляючи дитину Хрещення в дитинстві, ми позбавляємо її таємничої і глибинного життєдайного церковного життя. Тут хочеться згадати слова Господа нашого Ісуса Христа: «Я є істинна виноградна лоза, а Отець Мій – Виноградар. Всяку гілку у Мене, що не приносить плоду, він відсікає; і всяку, що приносить плід, очищає, щоб більше принесла плоду. Ви вже очищені через слово, яке я проповідував вам. Будьте в Мені, і Я в вас. Як гілка не може приносити плоду сама собою, якщо не буде на лозі: так і ви, якщо не будете в Мені. Я є лоза, а ви гілки; хто перебуває в Мені, і Я в ньому, той приносить багато плоду; бо без мене не можете робити нічого. Хто не буде в Мені, вивергається геть, як гілка, і всохне; а такі гілки збирають і кидають у вогонь, і вони згоряють» (Ін. 15:1-6).

Так чи хочемо ми, щоб наші діти не перебували на лозі Христовій, не були приєднані до неї?

Тому дискусії в Церкві з приводу того, «хрестити або не хрестити немовлят», закінчилися прийняттям 124-го правила Карфагенського Собору (419 р.): «Визначено також: хто відкидає потребу Хрещення малих та новонароджених від материнської утроби дітей або каже, що хоча вони і хрестяться на відпущення гріхів, але від прабатьківського Адамового гріха не запозичують нічого, що належало б омити купіллю відродження (з чого виходило б, що образ Хрещення на відпущення гріхів вживається над ними не в істинному, але в неправильному значенні), той нехай буде анафема. Бо сказане Апостолом: «Єдиною людиною гріх у світ увійшов, і гріхом смерть; і так (смерть) в усіх людей увійшла, тому що всі згрішили (Рим. 5: 12)», личить розуміти не інакше, хіба як завжди розуміла Кафолічна Церква, всюди поширена. Бо за цим правилом віри і немовлята, ніяких гріхів самі собою творити ще не можуть, хрестяться істинно на відпущення гріхів, та через новонародження очиститься в них те, що вони зайняли від старого народження». 

Тому хочеться зробити наступний висновок: Бог не порушує вільної волі людини, але батькам над дітьми дається певна влада. Ця влада не тоталітарна. Вона дана для того, щоб забезпечити дитині виживання в цьому світі, і не тільки в світі матеріальному, але і в світі духовному.

Ієрей Андрій Чиженко

Вас може зацікавити

Прп. Паїсій Святогорець про те, чому журнали, передачі та сайти ніяк не допомагають покращити життя

Редактор Головний

Архім. Андрій (Конанос) пояснює, чому багато хто не насолоджується своїм шлюбом

Редактор Головний

Проповідь у неділю 16-у після П’ятидесятниці

Редактор Головний